Doorgaan naar hoofdcontent

Huis ter Duin

Grand Hotel Huis ter Duin is al in Kerstsfeer. Dit hotel, het meest bekende aan het Noordzeestrand, ligt in het midden tussen de noord- en de zuidboulevard in Noordwijk, en werd in 1885 geopend als het eerste hotel voor toeristen. Huis ter Duin heeft zich altijd op rijke toeristen gericht. Zo verbleven de koninklijke families van Nederland en België er regelmatig. Op 25 januari 1990 stak er in de middag een grote storm op. Ik belde
ongerust mijn moeder in Noordwijk om haar te waarschuwen niet meer naar buiten te gaan. Zij vertelde mij dat Huis ter Duin in brand stond. Ik schrok hier behoorlijk van, Huis ter Duin was voor mij zo'n begrip, in mijn ogen onverwoestbaar. Een groot deel van het hotel werd verwoest. Bij deze grote brand verloren drie leden van de vrijwillige brandweer het leven. Huis ter Duin werd daarna herbouwd en uitgebreid. Tegenwoordig is het hotel natuurlijk vooral bekend door het Nederlands voetbalelftal, dat er vaak verblijft. Afgelopen weekend waren ze er ook, aan de bus te zien.

Reacties