Doorgaan naar hoofdcontent

Ambachtelijk gemaakt

Ik dacht dat het helemaal niets zou worden met die kruisbessen, te laat en te grondig gesnoeid. Verkeerd gedacht, want dit is de oogst, ruim zeven kilo. En dan gaat het hier over maar twee struiken. De takken bogen naar de grond, zo zwaar van het fruit waren ze. Ik kan jullie verzekeren dat je hier wel even zoet mee bent, maar het werden uiteindelijk zesendertig potten jam. Bij de rode kruisbessen heb ik wat stukjes banaan gedaan en bij de groene stukjes sinaasappelschil en sap. We hebben al geproefd, echt heerlijk. Ik heb een mengsel van geleisuiker en kristalsuiker gebruikt, want in kruisbessen zit veel pectine, nog meer als je ze niet te rijp plukt.

En dan die etiketten. Ik was al lang bezig om daar eens wat anders voor te verzinnen, want de etiketten die ik gebruikte en met de hand beschreef kreeg je met veel moeite van het glas en waren nou ook niet echt spannend. Toen zag ik bij een collega blogster  een ontzettend leuk etiket wat hier vandaan kwam. Zij had het ronde, gratis etiket gebruikt. Dat heb ik eerst eens uitgeprint, maar wat ik al dacht, een rondje netjes uitknippen is voor mij niet weggelegd. Dus heb ik voor een paar euro het bestandje gekocht en ik heb nu de beschikking over verschillende ontwerpen. Voorlopig is het deze geworden om de doodeenvoudige reden dat dit model het makkelijkst knipt. Jammer genoeg was mijn printerinkt bijna op, dus er lopen wat streepjes over het etiket, volgende week even nieuwe kopen. Ik heb ze op gewoon papier geprint en voor het plakken een Prittstiftje gebruikt. Leuk hè?

Reacties

astrid zei…
Geweldig, wat een prachtig gezicht eigen gemaakte jam en dan nog je eigen naam op de etiketten, een schitterende oogst en een smakelijk tafereel. Ik ga ook maar weer wat plukken gisteren 10 potten jam gemaakt van rode bessen en framboos en inderdaad als je de steeltjes van de bessen mee kookt en daarna door de zeef heb je heerlijk dikke jam/gelei. Wij genieten en jullie zeker ook.
Inge zei…
Oh, wat leuk! Helaas kan ik de benodigde Flash van Adobe niet op de I-pad zetten maar zo gauw ik de kans krijg ga ik de etiketjes maken/printen, want ik erger me mateloos aan al de stickers die maar niet van de potjes afgaan :-) Super gaaf!
Mirjam zei…
Nou ben ik geen fan van kruisbessen, om ze zo te eten bedoel ik dan, veel te zuur vind ik. Maar in jam-vorm ken ik ze eigenlijk nog helemaal niet. Ga ik toch eens proberen.
Ik heb de site voor de labels even bekeken en ik heb er gelijk maar een paar ontworpen en afgedrukt... zo leuk... Nu nog op zoek naar kersen en aardbeien, want daar heb ik alvast de labels voor gemaakt. Gedateerd op juli 2015, dus ik heb nog even hihi...
Jij hebt je portie voor het komende jaar alvast klaarstaan. Ziet er heel mooi uit hoor...
Fijne avond,
Liefs,
Mirjam
Ineke zei…
OMG...36 potten jam. Maar lekker! Meisje, wat een werk weer maar jullie kunnen er maanden van genieten! En die etiketten vind ik bijzonder.
Ook ik heb een pak geleisuiker in de kast staan maar voor mij geen 36 potten, hoor.
Goede vlucht naar Nederland en een gezellig feest. Uitgebreid knuffelen met je dierbaren en daarna weer snel terug naar je Mart. Fijn als je het zonnetje in je koffer mee brengt naar Holland.
Marthy zei…
Voorlopig heb ik de frambozen maar in de vriezer gegooid, Astrid, doe ik later wel wat mee. Mart plukt alles voor me en ik doe de rest. Heerlijk hoor, al dat lekkere fruit.
Marthy zei…
Dat was voor mij ook zo'n ergernis, Inge, die stickers, daarom ben ik hier heel blij mee en het staat leuk.
Marthy zei…
Vooral de kruisbessenjam met sinaasappel was heerlijk fris en beslist niet zuur, Mirjam. Moet je toch eens proberen.
Marthy zei…
Ik heb net het weerbericht gezien Ineke, het wordt goed weer morgen in Nederland. Helaas zaterdag weer regen. Voor mij maakt het niet uit maar ik zou willen dat jullie wat standvastiger weer hadden.
KnutzEls zei…
Dat is heel exclusieve jam, voor super lekkere beschuitjes. Mmmmmmm....
Marthy zei…
Ook heel lekker op een stukje vers stokbrood, Els. Mmmmmmmm....
Emie zei…
Wat ziet dat er professioneel uit Marthy. Wat een productie en goede tip voor wat betreft die etiketten. Enne...goede reis, je gaat even heen en terug begrijp ik.
Bertiebo zei…
Nou zeker, superleuk. En vooral die kruisbessenjam lijkt me heerlijk
Heidi zei…
Dat ziet er prima uit! En groot gelijk, rechte lijnen om te knippen...ik voelde mij gisteren weer in de kleuterklas toen ik hier zat te knoeien met schaar en ronde etiketjes ;)
Marthy zei…
Ja met die etiketten ben ik echt in mijn sas, Emie. De reis is inmiddels goed verlopen.
Marthy zei…
Echt lekker die jam, Bettie, vooral die met sinaasappel, lekker fris.
Marthy zei…
36 Ronde etiketten, Heidi, ik zou gek worden.