Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

Om maar met het meest linkse bed in de groentetuin te beginnen, de courgettes doen het prima, een lust voor het oog met die prachtige gele bloemen. Klein zijn ze op zijn lekkerst, dus ik probeer ze zo jong mogelijk te plukken want voordat je het weet zijn het van die grote knoeperds waarvan je alleen nog maar soep kunt maken. De klein komkommers die op augurken lijken staan in hetzelfde bed en smaken heerlijk. Mijn tien tomatenplanten zijn goed bezig, de eerste tomaten zijn al gevormd. Hieronder de trostomaatjes.

Ik geloof dat ik voor het eerst worteltjes kan oogsten dit jaar. Voorgaande jaren stonden ze veel te veel op elkaar, ik dunde niet uit, dacht dat het zo wel ging met als resultaat sprietjes van wortels. Laat ik nog niet te vroeg juichen, maar ik vind ze er goed uitzien. Met de prei er naast is voorlopig ook niets mis.

Zo op de foto te zien doen de bonenplanten het goed, maar helaas, ze hebben luis en veel ook. Ik ben verdorie al ruim een week aan het spuiten met een mengsel van water, groene zeep en spiritus, maar no way, de luis blijft zitten waar ie zit. Vanmorgen heb ik de tuinslang uitgerold en heb geprobeerd met een harde straal de luizen van de planten te spuiten. Dat lukte aardig, ik kreeg de meesten weg, was zelf natuurlijk drijfnat. Morgen nog maar eens kijken. Toch blijven de planten, op een na, groeien en ik zag zelfs al kleine boontjes hangen.

Voor de kool op de foto hieronder hield ik nog een plekje over en daar komt de cosmea die ik zaaide keurig op. Het zijn van die mooie, vrolijke bloemen, leuk om ze straks in huis te zetten.

Ook achter de kool staan bloemen, de stokrozen waarvan ik de rozetten verleden jaar vond en uitplantte in de moestuin. Jammer genoeg zijn ze allemaal lichtgeel, logisch achteraf, want het zaad komt naar beneden gewaaid van een gele stokroos die bij Marie-Christine tegen een muur staat. Maar evengoed fleurt het de boel wat op.

Ik denk dat we een goede bramenoogst krijgen, er vormen zich zelfs al bramen. Heerlijk, ik ben gek op bramensap- en jam.





Reacties

Emie zei…
Heerlijk hoor, het is net of ik even met je meewandel. Tja, er is altijd wel ergens luis of iets niet pluis. Hier problemen met de appelboom en de vijg. Geen luis maar ander gespuis.
Marthy zei…
Ja, Emie, het pad van een tuinier, of het nu in Nederland, Frankrijk of Italie is, gaat niet altijd over rozen. Maar ik kan wel leven met die luis, hoor.
Mirjam zei…
Wat ziet het er allemaal mooi uit in jouw moestuin. Heerlijk hoor. Ik heb hier nog aardappelen in een zak staan, wordt een mooi maaltje, nog bietjes in 5 ronde plantenbakken, wordt dus ook een aardig maaltje, en verder doen onze tomaten het ook aardig. Twee planten staan er en beiden hebben nu flink wat bloemetjes er in zitten. Ik zal er binnenkort eens wat foto's van op mijn blog zetten, van mijn moestuintje in de postzegeltuin... Ik zeg steeds maar tegen mezelf; het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit... maar wel jammer natuurlijk dat straks na 1 keer oogsten alles al bijna weg is...
Liefs,
Mirjam
Anoniem zei…
Hallo Marthy, probeer dit eens.
http://www.landleven.nl/Tuin/Algemeen/2014/4/Zelf-brandnetelgier-maken-1508458W/
Succes.
Elna
Anoniem zei…
zie net dat het niet geschikt is voor bonen.
elna
Marthy zei…
Klein maar fijn, Mirjam, moet je maar denken. We kunnen nu eenmaal niet allemaal en grote moestuin hebben. Hier hebben we de ruimte en ik doe er wat mee.
Marthy zei…
Jammer Elna, dat het niet geschikt is voor de bonen, maar evengoed bedankt want ik ga de brandnetelgier wel maken denk ik, voor andere gewassen.
Unknown zei…
Als je jonge Brandneteltopjes plukt en die in een emmer water 2 dagen laat rotten en dan Door een doek filteren da heb je een uitstekend luizenmiddel
Mirjam zei…
Bij ons op de biologische buurtmoestuin, waar ik vrijwilliger ben, hebben we die brandnetelgier ook gemaakt en gebruikt en het werkt echt hoor... Heel bijzonder...
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Peter en Mirjam, bedankt. We gaan aan de brandnetelgier!
Inge zei…
Mooi, jullie moestuin! Hier zijn de 'miemelen' nu zo goed als rijp. Zo zie je hoeveel weken we hier op jullie achterlopen. Welgeteld één stokroos is terug, fuchsiarose, tenminste, daar ga ik van uit. Zaaddoosjes ruilen? :-)
Marthy zei…
Ik heb op ons begraafplaatsje ook nog een paar stokrozen staan, zalmrose en roserood, maar misschien noem jij dat fuchiarose. Zal er eerdaags wel een blogje over maken, dan kan je beslissen van welke je zaad wil hebben.