Doorgaan naar hoofdcontent

Wonen OP het dorp

Een typisch Stolwijks plaatje. Er zijn vier van deze oude hefbruggen, hier liggen er twee naast elkaar wat aangeeft dat er een dubbele buurt ligt. Rondom Stolwijk liggen veel buurtschappen, of met een enkele of met een dubbele buurt. Bij een dubbele buurt ligt er een vaart in het midden en twee smalle wegen aan weerskanten, zoals op de onderste foto. Bij een enkele buurt ligt er een weg voor de boerderijen met daarnaast een sloot. De plek hieronder is zo'n tweehonderd meter van ons huis en geeft de indruk dat ik in de polder woon terwijl ik midden op het dorp woon. Dat is ook zoiets typisch van hier, dat OP het dorp wonen. In mijn geboortedorp Noordwijk woon je IN het dorp. Veel dorpskernen in deze oude polders zijn op een verhoging gebouwd, wij hebben immers veengrond en zitten zo ongeveer op het laagste punt van Nederland. Vandaar dat ze hier spreken van OP.

 


Reacties

Emie zei…
Die onderste foto is net een impressionistisch schilderij. Je woont in een pracht omgeving en na een half jaar Frankrijk kijk je weer met nieuwe ogen; voordeel van twee woonstekken. Ik heb mijn eerste negen jaar OP Scheveningen gewoond.
Marthy zei…
Leuk hè, Emie, dat bij het ene dorp OP zegt en bij het andere IN.
Elizabeth zei…
Mooi ..., en zo herkenbaar!
Ja, ik woonde op Stolk ...
Inge zei…
Jee zeg, mooi! Jullie de vaarten en ophaalbruggetjes, wij de heuvels :-)
Marthy zei…
Ja, dat dacht ik wel, Elizabeth, dat dit een feest van herkenning zou zijn.
Marthy zei…
Toevallig ben ik ook gek op die heuvels, Inge.
Bertiebo zei…
Wat leuk, dat van in het dorp en op het dorp. Zo logisch eigenlijk!
Marthy zei…
Het gekke is Bettie, dat ik pas na jaren merkte dat ik automatisch dat OP overgenomen had in mijn spreektaal.
Wieneke zei…
Oh ja, die polders met die bruggetjes en slootjes. Ik vond het altijd een
mooi gebied en heb er met plezier gewoond, al was het dan slechts 4 jaar.
Marthy zei…
Geboren en opgegroeid ben ik aan de kust, Wieneke, maar nu vind ik die polders zo mooi.
Je woont op een dorp en op een eiland. Pas als je zelf in een dorp zit, snap je dat.
Ik ken jouw dorp als mijn broekzak ;-) Duizenden kilometers onderweg naar huis heb ik er gefietst. Mooie foto! Net even anders dan anders.
Lieve groet
Marthy zei…
Wat leuk, Mirjam, dat jij ons dorp kent. Moet jij toch ook nog eens naar dat Franse dorpje komen. Maar daar is het fietsen wel pittig hoor, in die bergen.