Doorgaan naar hoofdcontent

Dagje Rotterdam

De afspraak om samen iets te doen stond al vanaf begin februari dit jaar. Het duurde even maar vandaag ging ik dus met Els een dagje Rotterdam doen. Na eerst bij Els thuis koffie gedronken te hebben gingen we met de metro naar de binnenstad. We stapten uit bij station Blaak waar ik meteen mijn eerste foto's maakten. Overal van die grote gebouwen die op mij, mens van het platteland, indruk maken.


Rondje Markthal gedaan waar we een winkel zagen met tientallen soorten sambal. Ook vielen deze mooie blikjes op, je zou ze alleen om de mooie kleuren al kopen.


Toen we uit de Markthal komend zicht hadden op de Laurenskerk vonden we dat de vlag op de toren wel halfstok leek te hangen. Els merkte ook nog op dat er een oranje banier aan hing. Oeps, hebben we iets gemist, er is toch niemand van het koninklijk huis gestorven? We vroegen het aan een wegwerker die van niets wist. Toen zagen we iemand van een bewakingsdienst voor de kerk staan en daar stevenden deze twee dames op af, benieuwd wat er nu loos was. 'Oh, is die vlag nu nog niet gestreken', zei de man. 'Hij zakt telkens door de zwaarte, ik ga er onmiddelijk wat aan laten doen'. Amalia bleek jarig te zijn maar jullie begrijpen wel dat wij tweeën Rotterdam voor een blamage hebben behoed. Nee, niets te danken.


Goed, verder met onze zwerftocht door de stad. De koopgoot gezien, tweede keer in mijn leven en het nieuwe station van Rotterdam, eerste keer. Verder nog wat mooie gebouwen gefotografeerd die ik nog nooit gezien had.

 
Muurschilderingen raken blijkbaar steeds meer in. Mij doen ze er in ieder geval een plezier mee, hartstikke leuk. Aan het eind van de middag, op weg naar een leuk restaurantje waar we lekker hebben zitten eten kwamen we in een straat terecht die was afgesloten door politieauto's. Er liepen diverse politiemensen met van die zwarte bivakmuten rond maar we kregen geen duidelijk beeld van wat er gebeurd was. We zijn uiteindelijk maar omgekeerd en hebben een andere straat genomen. Zo maak je nog eens wat mee in de grote stad. Het was een geweldige dag en dat ik nog zoveel foto's heb kunnen nemen tussen al ons geklets door verbaast me eerlijk gezegd.



Reacties

Annelies zei…
Leuk Marthy: jij een dagje Rotterdam en wij Lyon!
Gewoon lekker slenteren door zo'n stad en alle indrukken "opslaan".
Marthy zei…
En dat dagje( of twee) Lyon staat ook nog steeds op mijn lijstje, Annelies.
KnutzEls zei…
Het was inderdaad heel gezellig! Kom maar gauw weer om wat "stadse fratsen" mee te maken. En wat een mooie foto's maakte je weer.
Emie zei…
Heerlijke stad dat Rotterdam. En wat leuk dat je alweer een blogmaatje hebt ontmoet. Els is vast groos op haar stad, zoals Rotterdammers dat zeggen.
Marthy zei…
Ik had veel te vertellen thuis, Els. Smakelijk gelachen, vooral om die vlag. Het was knoert gezellig en ik kom graag nog eens naar Rotterdam. Wie weet wat we dan weer meemaken.
Marthy zei…
Heel fijn om met een echte Rotterdamse deze stad te doen, Emie.
In de weer zei…
Vrolijk dagje was dat.
Marthy zei…
Gezellige dag, Toos en vooral die vlag was de komische noot.
Bertiebo zei…
Leuk, leuk, leuk! En ik kan het weten!
Onliemie zei…
Prachtige foto's... en wat was ik in de war. Ik ga dankzij jouw linkje bij Els kijken maar zij schrijft nog een stukje over een blogvriendschap met Betty... ik denk "Oei, wie is er hier nu in de war?" Maar gelukkig niks aan de hand... Els had gewoon 2 keer afgesproken en dus 2 keer pret. Eer ik dat door had! En maar klikken van Els naar jou en dan weer naar Bertiebo... Het duurde even eer ik het snapte! :-)
Lot zei…
Mooie foto's. De kaarsjesaansteeknis in de Laurenskerk vond ik bijzonder.
Staat al een hele tijd op m'n lijstje; dagje Rotterdam.
Jouw verslag en mooie foto's helpen mij eraan herinneren dat ik dit toch snel een keertje moet doen.
X
Wieneke zei…
Als geboren en getogen Rotterdamse blijf ik me toch zwaar verbazen over deze stad. Wat is er veel veranderd in de laatste 30 jaar. De jaren dus, dat ik er niet of nauwelijks kwam. Maar het is een boeiende, leuke stad geworden.
Geinig dagje, dames! :-)
Wieneke zei…
En ik vergeet je nog te complimenteren met de schitterende foto's. Ze kunnen zó in een tijdschrift of zo.
Sjoerd zei…
Ik moet toch ook eens een dagje Rotjeknor gaan doen. Ik ben er zeker ak veertig jaar niet meer geweest. Je hebt er in ieder geval bijzondere foto's aan overgehouden.
Mooie, mooie, mooie, mooie foto's.
En blogvriendschappen, heel bijzonder maar zo fijn.
Jeanne zei…
Die prachtige stad heb je mooi in beeld gebracht. Enig om je te laten rondleiden door een echte Rotterdamse! Waar dat bloggen allemaal toch toe leidt, leuk!
Marthy zei…
Oh Lot, die hebben wij helemaal niet gezien, onze aandacht werd teveel in beslag genomen door die vlag. Moet ik toch nog een keer naar de Laurenskerk.
Marthy zei…
Nou Sjoerd, als je er al zo lang niet meer geweest ben ken je het niet meer terug. Zo'n mooie levendige stad geworden.
Marthy zei…
Dat laatste is helemaal waar, het voegt iets toe aan mijn leven.
Marthy zei…
Ik ervaar het als bijzonder dat ik met blogvriendinnen dit soort leuke dingen kan doen, Jeanne.
Marthy zei…
Het is een bijzondere stad geworden met prachtige architectuur, dus doen Alet.
Marthy zei…
Ik kwam veertig jaar geleden in de buurt van Rotterdam wonen en kwam er in de begin jaren wel. Ik kan echter de charme van deze stad niet ontdekken, ging liever naar Den Haag. Maar nu, niets dan lof over deze stad.
Marthy zei…
Bloos, bloos...
Marthy zei…
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat al die blogvrouwen ontzettend goed kunnen kletsen, Bertie. Eigenlijk niet verwondelijk, ze hebben hun blog om door te kunnen beppen.
Marthy zei…
Leuk! Soms valt het kwartje langzaam en jouw hoofd is waarschijnlijk nu bij andere dingen.
Pippa's Hus zei…
De stad, ik hou er van! Maar ben altijd blij dat ik s'avonds terug ben op het platteland. XX Esther
Marthy zei…
Zo is het bij mij ook, Esther. Blij als ik mijn dorp weer in rij.
Inge zei…
Een paar jaar geleden was ik met mijn middelste in een klein stukje R'dam: hotel NewYork en Lantarenvenster. Daarvoor was het ergens in mijn middelbare schooltijd. Foei dus. Het staat op mijn lijstje, maar daar staat nog zó veel op ...
Marthy zei…
Mijn lijstje groeit alleen maar als ik al die leuke blogberichten lees, Inge. Aktief volkje, die bloggers.
Jolanda zei…
Leuk dat je in "mijn" stad was. En ik zie dat je een mooie route hebt gedaan:) Maar er is nog zooooveel meer moois! Tot een volgende keer dus maar?
Marthy zei…
Nog goeie tips? Dan ga ik het met Els bespreken. Jij snapt wel wat ik als liefhebber van fotograferen leuk vind.
djaktief zei…
Leuk om te lezen dat je je zo vermaakt hebt met Els in Rotterdam. Af en toe schrijf ik blogs over bezoekjes aan Rotterdamse musea etc. https://djaktief.wordpress.com/2015/04/06/gek-rotterdam-vervolg/ Verder zijn er op pinterest diverse mensen die borden over Rotterdam hebben, dus kijk daar eens.

Groetjes,

Dorothé
Wat een fijne foto's! Ik voelde me meteen weer thuis. Gek, want ik heb maar 11 jaar in Rotterdam gewoon. Daarna wel daar op school gebleven en altijd gewerkt, en hoewel ik niet meer zonder het leven in de polder kan, móet ik met regelmaat naar de stad. Prachtige foto's, Marthy! Kunnen zo in de VVV als ansicht verkocht worden.
Lieve groet.
Vlimbouter zei…
Et voilà, weer een Nederlands stad die ik op mijn city-trip-verlanglijstje kan zetten.
Marthy zei…
Ik zou er voorlopig maar een week voor uittrekken, kun je én Amsterdam én Rotterdam doen, Lut.
Marthy zei…
Dank je wel, Dorothé. Ik ga het in de gaten houden. Rotterdam is eigenlijk vlakbij en ik wil het wat beter leren kennen.
Marthy zei…
Het is een hele mooi stad, dat Rotterdam en ik ben van plan om daar meer te komen.