Doorgaan naar hoofdcontent

Duidelijke wensen

Toen tien jaar geleden in drie weken tijd mijn moeder en mijn zus overleden hebben wij met onze kinderen en schoonkinderen ernstig gesproken over hoe wij onze uitvaart wilden. Één ding staat vast, wij willen gecremeerd worden. Afgelopen week overleed een lieve tante van Mart, de jongste zus van zijn overleden moeder en tante Barrie werd gecremeerd op de 'IJsselhof ' in Gouda. Dat is ook het crematorium waar onze uitvaart ooit gehouden zal worden. Het gekke is dat wij daar nu veertig jaar vlakbij wonen en er nog nooit zijn geweest. Al heel wat crematies bijgewoond maar nooit daar. Tot vandaag dan. Wij waren maar in een klein gedeelte van het complex omdat de uitvaartdienst eerder in een kerk had plaatsgevonden. Misschien komt dit voor sommige van jullie vreemd over maar voordat wij weggingen hebben wij gevraagd of we een rondleiding mochten hebben in het crematorium. Wij hopen nog heel lang te leven maar beseffen ook dat het morgen over kan zijn. Ik denk dat het voor de kinderen fijn zal zijn om in zo'n geval te  kunnen handelen naar de wens van hun ouders. Maar dan moeten die wensen wel duidelijk zijn.

Reacties

miekequilt zei…
Goed geregeld. Wij hebben ook beschreven wat er bij ons overlijden moet gebeuren. In drievoud zelfs, één die gebruikt moet bij gezamenlijk overlijden en voor ons apart ook nog. De kinderen weten het schrift te vinden. Wij vinden het zelf fijn dat de kinderen zich niet af hoeven te vragen wat ze , bij ons overlijden, moeten doen. Maar hopelijk duurt het nog wel even!!
Marthy zei…
In het jaar voordat mijn moeder overleed heb ik samen met haar (ik ben de regelnicht van de familie) alles op papier gezet betreffende haar uitvaart, Mieke. Wij waren, toen nog, met tien kinderen en dan had het mogelijk kunnen zijn dat er over sommige zaken niet hetzelfde werd gedacht. Alles was duidelijk en we hebben met zijn allen moeder een prachtige begrafenis kunnen geven waar iedereen dankbaar voor was. Nog steeds denk ik daar met een goed gevoel aan terug.
Vlimbouter zei…
Mijn kinderen weten dat ik gecremeerd wil worden, maar verder heb ik nog niets op papier gezet. Misschien moet ik dat ook nog eens doen.
KnutzEls zei…
Heel verstandig, want in de hektiek iets regelen is een zware taak, weet ik uit ervaring. Daarom staat er hier ook een ordner met dat wat geregeld moet worden. Zonet heb ik daarvoor de adressenlijst weer gemaakt, zodat die straks klaar ligt. Niet het vro?ijkste werkje, maar wel erg handig. Al hoop ik dat ik het ook dit jaar weer voor Jan Joker doe.
Pippa's Hus zei…
Goed van jullie om het geregeld te hebben. Ik maak het vaak genoeg mee in mijn werk dat mensen niets geregeld hebben en de familie niet weet wat ze moeten doen. XX Esther
Marthy zei…
Het is nog niet te laat om iets te doen, Lut. Het zal je een gerust gevoel geven.
Marthy zei…
Ik zal de mijne ook weer bijwerken als ik de kerstkaarten verstuur, Els. Ook dat had ik nog met mijn moeder gedaan, een adressenlijst gemaakt zodat ik niet op het laatste moment al die adressen bij elkaar moest schrapen.
Marthy zei…
Voor mezelf is het op dat moment niet belangrijk meer, ben toch dood, maar ik wil mijn kinderen het niet aan doen om op zo'n moment met vraagtekens te zitten.
Gecondoleerd met het overlijden van de lieve tante van Mart.
Lief en ik willen begraven worden op de dorpsbegraafplaats. Lekker tussen de weilanden en de koeien. In het voorjaar de kieviten en de grutto's. Ik kijk er nu nog niet naar uit maar tegen die tijd zal ik daar best liggen.
Lieve groet.
jeanne zei…
Je herinnert me eraan, dat wij dat klusje ook eens op moeten gaan pakken ook al zijn we van plan nog lang te blijven leven. Je weet maar nooit en inderdaad is het ook voor onze kinderen fijn om te weten wat onze wensen zijn. Ik ben niet zo'n regelnicht als jij, maar je geeft me zo wel een zetje! Bedankt.
Emie zei…
Mijn/onze wensen zijn nog niet helemaal duidelijk maar het is wel verstandig om hierover na te denken. Muziekkeuze heb ik al wel gemaakt, beetje halfslachtig bezig hier. We houden binnenkort een administratieve opruimdag en daar kan dit klusje prima aan toegevoegd worden.
Marthy zei…
Het lijkt me heerlijk om daar te liggen, Mirjam, maar niet voor mij.
Marthy zei…
Ach, ik heb ook niet alles al in de puntjes vastgelegd, maar de belangrijkste zaken hebben wij besproken, Jeanne. En sommige dingen zijn geregeld.
Marthy zei…
Ha, de muziek ja. Daar heb ik ook al mijn ideeën over. Misschien maar eens opschrijven.
Inge zei…
Ik wil begraven worden op een natuurbegraafplaats in Midden-Limburg. Fijn ergens onder een mooie boom of zo.
Marthy zei…
Fijn als je al weet wat je wilt, Inge, en dat lijkt me inderdaad een prachtige plek.
Ineke zei…
Mooie woorden en een stille foto.......
Goed dat er ook over dergelijke zaken nagedacht (en geregeld) wordt.
Fijn dat jij sommige mensen een zetje in de goede richting hebt gegeven.
Marthy zei…
Jij zou over dit onderwerp wel wat te vertellen hebben.....
Mooie woorden en een mooie foto. Is dat bij de crematie van de tante van Mart?
Wij hebben het er ook wel eens met de kinderen over gehad en weten van hen en zij van ons wat de bedoeling is. En zeker toen onze jongste zoon in januari jl. overleed bleek maar weer eens hoe goed dat is. Wij wisten dat hij gecremeerd wilde worden en zijn as niet op een begraafplaats. Wij hebben een boom geplant en zijn as daarbij gestrooid. We gaan regelmatig naar de boom toe, het is zo'n mooie plek.
Wat goed om daar duidelijk over te zijn, dat is zo fijn ik heb hier ook alles op papier. Maar ik wil het ook officieel vast laten leggen omdat ik geen nabestaanden heb. Dood gaan en afscheid nemen is in het leven net zo belangrijk als geboren worden. Iedereen moet aan die laatste slot-scene een goede herinnering hebben. Gelukkig raakt het ook steeds meer uit de taboe-zone.
Groetjes El
Wieneke zei…
Ik heb verschillende malen meegemaakt hoe het is als die zaken NIET goed geregeld zijn. De toestanden die dan nog extra aan stress bij je verdriet en rouw komen.......kunnen gewoon vermeden worden door eens nuchter hierover na te denken en dan vast te leggen. Je hoeft heus niet iedere maand aan dit soort dingen te denken, maar eens per jaar de zaken controleren en op schrift zetten is heel goed.
Marthy zei…
De foto heb ik van de site van het crematorium gehaald, Jeanette. Ik zou niet durven te fotograferen tijdens een uitvaart, misschien ouderwets maar ik vind het zelfs ongepast. Wat mooi, Jeanette, om naar die boom te gaan waar de as van jullie zoon is uitgestrooid. Ook wij hebben met onze kinderen besproken waar onze as uitgestrooid word.
Marthy zei…
Toen ik het in het begin met mijn moeder probeerde te bespreken zei ze telkens dat je daar niet over moest praten, dat kon niet. Langzaam begon ze te begrijpen dat het in verband met haar grote gezin beter was om wat vast te leggen. Dapper van haar.
Marthy zei…
Wij staan hier inderdaad nuchter in, Wieneke, zijn gewend om veel met onze kinderen te bespreken. We hebben ze zelfs gevraagd of ze problemen zouden hebben als wij gecremeerd zouden worden.
Tegenwoordig is rouwfotografie ook een genre.
Maar wij hebben het niet gedaan. Het zit in ons hart.
Maar de foto die je van die site haalde, is wel een mooie.
Wieneke zei…
Prima. Ik denk dat jullie kinderen er - als de dag komt - erg dankbaar voor zullen zijn. Ze weten dan hoe jullie wensen zijn en kunnen daarnaar handelen. Maar laten we hopen dat het nog heel lang duurt voordat ze in actie moeten komen ;-)