Doorgaan naar hoofdcontent

Illuminade

Van 1 december 2016 tot en met 22 januari 2017 vindt de vijfde editie van Amsterdam Light Festival plaats. Meer dan 35 kunstwerken en installaties van internationale kunstenaars, designers en architecten verlichten de binnenstad van Amsterdam. De werken zijn langs een vaarroute, de Water Colors en een wandelroute, de Illuminade, geplaatst. Beide routes hebben eigen kunstwerken die relateren aan een uniek thema per route. De wandelroute Illuminade leidt je jaarlijks langs ruim 20 lichtkunstwerken door de cultuurrijke Weesper- en Plantagebuurt. De tentoonstelling toont je de speciaal voor het festival ontworpen meesterwerken van internationaal toptalent. Denk hierbij aan felgekleurde projecties op historische architectuur, dynamische lichtinstallaties in stadsparken en werken waar je letterlijk doorheen kunt lopen. Het thema van de Illuminade: Biomimicry. (site: Amsterdam Light Festival)


Ik wilde hier verleden jaar al heen maar toen kwam het er niet van. Een vriend van ons was wel geweest en wilde wel weer en dat kwam goed uit, hij weet goed de weg in Amsterdam. De wandelroute die wij deden is trouwens goed aangegeven met leuke rode lampjes. We hadden wel wat regen maar slaagden er toch in om foto's te nemen. Veel kunstwerken veranderden van kleur door geluid, beweging of door warmte, heel grappig. In de tunnel op de tweede foto van boven stonden we echt te schreeuwen om de kleuren op wand en plafond veranderd te krijgen.




Het kunstwerk hierboven vond ik wel een van de mooiste, net een groot beest wat op je af komt. De twee foto's hieronder geven een deel weer van een glazen huisje wat door op het glas te tikken telkens prachtig van kleur veranderde. Van een kunstwerk heb ik een hele serie foto's gemaakt, die laat ik morgen zien.




Reacties

In de weer zei…
Werkelijk schitterend Marthy !!!
Ageeth Mooij zei…
Een lust voor het oog, zo mooi!
Mooi, hier wil ik ook nog eens heen!
Marthy zei…
Was echt heel bijzonder om dit allemaal te zien, Jan.
Marthy zei…
Jammer dat jij ver weg woont, Toos, want het is heel bijzonder.
Marthy zei…
We hebben hier echt van genoten, Ageeth. Gaf eigenlijk niets dat het wat regende, alhoewel, het is ook en poosje droog geweest.
Marthy zei…
De wandeltocht is nog tot 8 januari, Jeanette.
Jeanne zei…
Ziet er indrukwekkend uit. Ik twijfel nog steeds of ik zal gaan, maar als ik deze foto's zie...............
Marthy zei…
Als ik zo dichtbij woonde als jij.....
Lijkt me mooi en indrukwekkend om eens te bezoeken!
Bertiebo zei…
Goeie foto's Marthy
Marthy zei…
Amsterdam bij nacht is al mooi en dan nog al die kunstwerken, Alet, we hebben genoten.
Marthy zei…
Leuk om te doen, Bertie. Ik had Mart bij me om mijn statief te dragen;-)
Pippa's Hus zei…
Wat bijzonder. Ik hoop dat ze dat ook eens in Groningen gaan doen. XX Esther
Marthy zei…
Ik hoorde dat er in Gouda ook plannen waren voor zoiets. Dus wie weet, ook in Groningen ooit......
Lida zei…
Wat kunnen ze toch veel met licht. Prachtig! Ik vind Amsterdam sowieso een mooie stad.
Marthy zei…
Alhoewel ik geen stadsmens ben, Lida, vind ik Amsterdam een geweldige stad. Er is zoveel te zien en te doen.
Mirjam zei…
Wat bijzonder Marthy, en wat leuk dat je er nu wel naar toe kon.
Fijne dag,
Liefs,
Mirjam
Sjoerd zei…
Dat lijkt me heel leuk om daar een avond door te brengen.
Annelies zei…
Mooi!! Zo willen wij nog een keer naar de Fête des Lumières in Lyon. Schijnt ook schitterend te zijn.
Wij waren nèt iets te vroeg in Lyon, begin december maar konden daardoor nog wel lekker overal rustig slenteren. Dat schijnt door alle drukte tijdens het lichtjesfeest wel anders te zijn, heb ik begrepen.
Marthy zei…
Die vriend fotografeert ook graag en als je daar van houdt is zoiets als dit natuurlijk geweldig.
Marthy zei…
Ja, Sjoerd, zo wandelend langs die route, Amsterdam zien en voelen en dan ook nog die kunstwerken.....niet vervelend;-)
Marthy zei…
Ik heb daar ook van gehoord, Annelies, lijkt me geweldig om eens mee te maken.
Vlimbouter zei…
Oh, dat moet ik onthouden voor volgend jaar! Ziet er heel erg leuk uit!
Marthy zei…
Bezoek waard, Lut.