Doorgaan naar hoofdcontent

Nog meer aan Zee

In het museum Beelden aan Zee in Scheveningen is behalve het werk van Picasso nog veel meer te zien. In de gipsotheek staan heel veel beelden en studies van gips en je kunt er een workshop volgen. Het werk hieronder is van hout gemaakt en stelt Willem I voor. Het is gemaakt door Jeroen Henneman. Ik moest er even aan voelen, zo mooi gedaan.


Ook hier kon ik niet met mijn handen van afblijven, ik moest even over die rug aaien. Prachtig toch.


En dan deze reuze sculptuur van Anish Kapoor die in een aparte ruimte staat waardoor het nog beter uitkomt. Mountain heet het en het is inderdaad net een grote berg met uitgesleten wanden. Het is 2,5 meter hoog en 5 meter breed, opgebouwd uit 120 lagen aluminium, en bestaat uit 1000 onderdelen en 10.000 schroeven. Ik heb 25 jaar bij een zeer moderne machinefabriek gewerkt waar ook een waterstraalsnijmachine stond. Dus ik snap ongeveer hoe dit is gemaakt, laag voor laag uitgesneden. We hebben even goed gekeken maar er is geen laag hetzelfde. Zo kanp gedaan.



Er is een trap gebouwd met een podium van waaraf  je in het beeld kan kijken.  Van bovenaf gezien kijk je in een leegte omgeven door een smalle rand, fascinerend. Je moet toch echt een groot kunstenaar zijn om dit te bedenken en dan ook nog uit te voeren.


Reacties

Mirjam zei…
Wat een mooie beelden allemaal, stuk voor stuk prachtig om te zien (en even aan te raken). Maar dat reuze sculptuur is echt een klapstuk zeg. Wat super mooi gemaakt.
Inderdaad, je moet het maar bedenken, laat staat uitvoeren...
Fijne avond,
liefs,
Mirjam
Wat een prachtige sculptuur. En mooi dat hij in een aparte ruimte staat, dan beleef je het volgens mij veel beter.
Jeanne zei…
Lijkt me de moeite waard, ik moet maar eens wat organiseren om die kant op te gaan.
KnutzEls zei…
Toch ook maar eens gaan kijken daar :-)
Sjoerd zei…
Dat beeld van jeroen is idd schitterend.
Marthy zei…
Ik heb de fantasie niet om zoiets te bedenken, Mirjam;-)
Marthy zei…
Zo mooi gemaakt, die vormen, je blijft er naar kijken, Jeanette.
Marthy zei…
Na het bezoek aan het museum loop je zo naar de opgeknapte pier, Jeanne. Leuk uitje.
Marthy zei…
Echt wel de moeite waard, Els.
Marthy zei…
Het zal je verbazen Sjoerd, maar het is geen beeld maar een houtuitsnede.
Vera zei…
Schitterend. Mooie sculpturen. Ik hou daar van
Marthy zei…
Beetje ver voor jou om te gaan kijken, Vera, maar wel de moeite waard.
Emie zei…
De grote bronskleurige vogel stond er niet toen ik er laatst was. Verder veel herkenning met als top het werk van Anish Kapoor waar je om heen blijft cirkelen. Bijzonder!
Marthy zei…

Heel bijzonder Emie, die Anish Kapoor. Van die man zou ik nog wel meer werk willen zien.
Annelies zei…
Wat een schitterende tentoonstelling, Marthy!
Om "likkebaardend" doorheen te lopen!
Marthy zei…
Was inderdaad erg mooi, Annelies, we hebben er van genoten. Dit museum ligt vlakbij het huis van onze oudste zoon en we zullen er zeker nog eens heen gaan.