Doorgaan naar hoofdcontent

De strandbeesten van Theo Jansen

Het was een druk weekje met blogvriendinnen. Vandaag gingen Jeanne en ik op bezoek bij Emie in Delft om naar de strandbeesten van Theo Jansen te kijken. Deze tentoonstelling werd gehouden in museum Prinsenhof. Wat is nu een strandbeest? Heel simpel gezegd is het een skelet wat beweegt op de wind gemaakt van plastic buisjes. Theo is in 1990 begonnen met het maken van deze beesten en gaat er nog steeds mee door.


De beesten hebben een evolutie doorgemaakt. Iedere zomer wordt er een nieuw beest gecreëerd aan de hand van de ervaringen van de oudere beesten. In het begin maakte hij de gewrichten met plakband, maar dat heeft hij allengs verbeterd. Alles zit nu met tierips aan elkaar, hij is een groot afnemer, ook van elektriciteitsbuis natuurlijk.




De tentoonstelling eindigt in de Reanimatiekamer, waar dagelijks enkele dieren kortstondig tot leven worden gewekt. Emie beweegt hier een klein strandbeest voort, de grotere werden ons gedemonstreerd.




Ik vond nog een filmpje op internet van Theo met zijn strandbeesten op het strand. Naar zijn idee schept hij nieuw leven. 'Ze beheersen mijn leven' zegt hij. 'Het is een obsessie geworden, ik zou ze niet meer kunnen missen'.

Reacties

Zo bijzonder dit he. Hoe iemand het bedenkt?!
Emie zei…
Dat heb je snel voor elkaar, Marthy. Ik liep nog even langs een kleine kringloop, de groentenman en de kapper. Die laatste had tijd voor me. Dus op die foto van mij op jouw blog sta ik nog met lang haar!
Leuke dag gehad, mooie foto's van je. Bedankt.
In de weer zei…
Prachtig zijn ze. Ik zag er ooit een documentaire over. Heerlijk wanneer je zoiets moois kan creëren.
Marthy zei…
Inderdaad, Jeanette, hoe kom je erop om zoites te maken en er dan ook nog jarenlang mee bezig te blijven.
Marthy zei…
Ontzettend leuke dag gehad, Emie. Ik wilde dit heel graag zien en heb genoten, ook van jullie gezelschap.
Marthy zei…
Die man is begeesterd van zijn werk, Toos.
Bertiebo zei…
Wat zal dat een leuke dag zijn geweest
Marthy zei…
Met twee blogvriendinnen op stap en dan die leuke strandbeesten bekijken, ja, dat was zeker een leuke dag.
Sjoerd zei…
Ik vind het wel unieke beesten die hij ontwerpt. Ware bewegende kunstwerken.
Marthy zei…
Ja, dit zijn kunstwerken. Dit zou jij eigenlijk moeten zien, Sjoerd.
Jeanne zei…
Het staat er weer allemaal goed op bij je. Ik heb genoten!!
Hoe verzint iemand dit? En dan ook nog uitvoeren, wat knap!
De grap over het fossiel is leuk en de onderste foto het mooist.
Warme groet.
Marthy zei…
Ik vond het zo leuk, Jeanette. Ook om met zijn driën op stap te zijn.
Marthy zei…
Je moet natuurlijk een beetje prettig gestoord zijn om zoiets te verzinnen, Kakel.
KnutzEls zei…
Cvond het ook al zoiets geweldigs en Leo ook. Hebben er ook van genoten.
Inge zei…
Geweldig die beesten, ik heb ze op heel wat blogs zien bewegen :-)
Jolanda zei…
Alweer zo'n leuke tip. Supergaaf deze strandbeesten.
Marthy zei…
Ik denk dat ik ook nog een keer met Mart ga, Els, die zal dit geweldig vinden.
Marthy zei…
Zo ontzettend leuk om dit te zien, Inge.
Marthy zei…
Wordt je lijstje niet te lang, Jolanda? Er zijn zoveel leuke dingen te ontdekken in blogland.
Lot zei…
Ik vind het zelf aandoenlijk om te zien zoals ze bewegen.
Pippa's Hus zei…
Prachtig, dat strandfilmpje....XX Esther
Ageeth Mooij zei…
Ik vind ze prachtig!!
Marthy zei…
Ik bergrijp wat je bedoelt,Lot, ik had dat gevoel ook.
Marthy zei…
Ik liet het filmpje net aan kinderen en kleinkinderen zien en ze vonden het prachtig. Zelfs Luuk van vijf jaar zat geboeid te kijken.
Vera zei…
Ik ken deze wonderlijke objecten al een tijdje en ik blijf het zo creatief en vernuftig vinden. Ze komen bijna tot leven
Indrukwekkend en mooi!
Mirjam zei…
Wat bijzonder is dit. Leuk dat je hier naartoe bent geweest.
Fijne avond,
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
De maker voelt het echt zo, Vera, dat ze tot leven zijn gekomen.
Ik had er nog nooit van gehoord. Chique dinges in ieder geval!