Doorgaan naar hoofdcontent

Macro fotografie

Ik had woensdagavond eigenlijk helemaal geen zin om naar de fotoclub te gaan maar omdat het een macro-doe avond zou worden ben ik toch maar gegaan want op dat gebied valt er voor mij nog wel wat te leren. De foto hierboven is eigenlijk geen macro, werd er verteld, dat is meer dichtbij fotografie. Bij macro is het de kunst om een klein onderwerp scherp te krijgen, het mag zelfs een onderdeel van dat kleins zijn. De rest er omheen mag onscherp zijn en die mate van onscherpte kan verschillen.

Ik stelde scherp op die zwarte puntjes bovenop dat besje en over dat scherpstellen kreeg ik nog een paar handige tips van de oude knakkers op de club. Die hebben zoveel kennis, heerlijk om daar van te leren.



Bij deze bloem stelde ik scherp op de voorste bladeren en de verwelkte anemoon probeerde ik in het hart te vangen. We fotograferen hier met speciale lampen die al klaargezet waren dus we hadden geen flitser nodig. Heel leuk om zo een avondje bezig te zijn en ik heb weer veel geleerd.








Reacties

Vlimbouter zei…
Je had duidelijk een leerrijke avond, Marthy. Wat een schitterende foto's!
Jeanne zei…
Mooie dichtbij-foto's hoor. Goed gelukt!
Inge zei…
Mooi hoor!
Mijn middelste heeft zich pas een (tweedehands) Leica gegund, en maakt de prachtigste foto's. Leuk om hem zo enthousiast bezig te zien. Zelf heb ik er geen kaas van gegeten.
KnutzEls zei…
Mooi, zo steeds dichterbij fotograferen
Emie zei…
Het is ook nog eens enorm ontspannend om er mee bezig te zijn. En dan nog met fraai resultaat, geweldig toch?
Sjoerd zei…
De kunst is datgene vast te leggen wat echt scherp moet zijn en daar ook de focus op leggen. Het ziet er in ieder geval goed uit.
Schitterende foto's! Lijkt me reuze interessant om zo dingen bij te leren!
Mooi mooi mooi.. en heerlijk zoveel leerzaams! Ik vind je foto's echt genieten :)
Jan uit Perth zei…
Wat mooi, die bloemen...!
Ageeth Mooij zei…
Mooi, de verwondering straalt van de foto's af. Ik hou van het kleine.
In de weer zei…
Goed bezig Marthy, binnenkort nóg mooiere foto's. Succes.
Mirjam zei…
Prachtige foto's Marty, echt heel erg mooi. Wat kun je dan veel leren hè, van de ervaringen van een ander. Blijft een heerlijke hobby, dat fotograferen.
Ik ga je een dezer dagen even een berichtje sturen.
Fijn weekend,
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Dank je, Lut, het was weer leuk om te doen.
Marthy zei…
Zo, een Leica, dat is nog al wat. Leuk dat hij er zp enthousiast over is.
Marthy zei…
Er zit zo veel kennis op mijn fotoclub, Mirjam. Leuk om van te leren.