Doorgaan naar hoofdcontent

Het was lekker en het klinkt lekker

Het valt niet mee om een restaurantje draaiende te houden in deze uithoek van Frankrijk. Het is hier dunbevolkt en je struikelt ook niet echt over de toeristen. In het dichtsbijzijnde dorp Saint Julien du Gua is sinds een paar jaar met behulp van de gemeente een klein restaurant in leven geroepen. Wat meehelpt is dat de leerlingen van het piepkleine schooltje hier vier dagen in de week de maaltijd gebruiken. Deze mooie schilderwerwerkjes zijn door de kinderen gemaakt. Het tweede stel uitbaters heeft verleden jaar de pollepel overgenomen en we zijn er vandaag maar weer eens gaan proeven. Als je je gasten een restaurant aanraadt moet daar tenslotte wel iets smakelijks op tafel komen. Nou, dat zit wel goed, heel lekker gegeten. Al het voedsel wordt van verse producten bereidt werd ons door het ontzetende sympathieke echtpaar verzekerd.

Een grote familie van tien personen schoof vlak na ons aan tafel wat voor gezellige drukte zorgde. Ik had natuurlijk alweer een hap genomen van dit overheerlijke nagerecht toen ik bedacht dat ik ook nog een fotootje moest nemen. Het was een 'cheesecake avec un coulis de framboises et myrtilles'. Vreemd dat de Fransen geen vertaling voor het woord cheesecake hebben, het zijn zulke taalpuriteinen. Maar het smaakte in ieder geval heel lekker, net zo lekker als het klinkt.



Reacties

Jeanne zei…
Het water loopt me in de mond!
Mirjam zei…
Okee, dat restaurantje moet op mijn lijstje hoor, voor straks in juni. En dat toetje ga ik zeker ook proeven.
Fijn dat dit initiatief zo door de school ondersteund wordt. Ik hoop dat de uitbaters er nog heel lang met veel plezier kunnen blijven bestaan.
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Ik verheug me al op jullie komst, Mirjam. Ik ben ook al een lijstje aan het maken met leuke dingen.
"Aangevreten" ziet het toetje er nóg lekkerder uit (-:
Die wand met tekeningen vind ik geweldig. Wat een kleuren!
Lieve groet.
Oh wat een leuk initiatief. En doordat de kinderen er komen eten ken het blijven bestaan, super geregeld toch. En cheesecake, altijd een goed idee.
Ik vind het altijd handig op vakantie als de mensen de restaurantjes ook zelf geprobeerd hebben, goed en lekker zo te zien
Marthy zei…
Die wand was zo kleurig en wij zaten er precies voor, dus daar moest ik echt even een foto van nemen.
Marthy zei…
Daarnaast in er ook nog een klein winkeltje en een afhaalpunt voor brood. Het zal geen vetpot zijn met de verdiensten, ik hoop dat ze het redden, alleen al omdat ze zo hun best doen en zo verschrikkelijk aardig zijn.
Marthy zei…
Veel gasten vragen advies en als de mensen het prettig vinden reserveer ik voor ze.
Sjoerd zei…
Die restaurantjes moet je in ere houden. Als de prijs ook oké is.
Marthy zei…
De prijs is meer dan oké, Sjoerd.
Elizabeth zei…
Zo leuk die kleine restaurantjes en eethuisjes.. Hopelijk kunnen ze het hoofd boven water houden!
miekequilt zei…
Wat een leuk initiatief! Ze kunnen die tekeningen wel verkopen, ze zijn enig.
Pippa's Hus zei…
Heerlijk, zulke restaurantjes. Ik was er vorig jaar ook in eentje in Frankrijk. Een belevenis! XX Esther
Marthy zei…
Je zou ze zo in een lijstje doen, Mieke.
Marthy zei…
Ze kunnen op onze steun rekenen;-)
In de weer zei…
Wanneer wij een meerdaagse fietstocht maken en overnachten bij leden van " vrienden op de fiets ", heeft het gastgezin meestal ook een mapje met adressen van leuke restaurantjes en andere aardige en praktische tips en dat wordt zeer gewaardeerd Marthy. Goed van jullie.
Marthy zei…
Ook met wandelen maken wij altijd gebruik van 'Vrienden op de fiets' en vragen dan altijd advies over een restaurant aan het gastgezin. Soms reserveren ze voor ons, zo fijn.