Doorgaan naar hoofdcontent

Wandeling rond Lentillères

Toen we vanmorgen bij het kerkhof in het plaatsje waar onze wandeling begon een kopje koffie zaten te drinken zag ik opeens dit hondje onder het kruis zitten, eigenwijs rond kijkend. Een foto waard. Na een paar dagen regen waren we wel toe aan lekkere wandeling. We hadden prachtig weer, de omgeving weer heel mooi dus kijk maar even mee.




In dit gebied hebben wel al meer gewandeld en toen viel het ons al op dat er veel van deze kruizen staan. 



Bij mij in de tuin komt de digitalis maar net kijken, hier in het wat warmere klimaat rond Vals les Bains stonden ze al in bloei. Hieronder de ruïne van een zijdnrupsfabriek die omstreeks 1930 werd gesloten. Alleen de muren resten nog. Het woonhuis is nog wel in gebruik. Ik laat deze week nog een paar foto's zien van iets wat ik deze keer vaak fotografeerde.


Reacties

Jeanne zei…
O,o wat prachtig. En dat hondje!!Is dit nu ver bij jullie vandaan?
Marthy zei…
Dit is veertig minuten rijden bij ons vandaan maar we rijden ook rustig vijf kwartier. De rit alleen al is mooi over allerlei rustige weggetjes. We stoppen onderweg bij een bakker voor iets lekkers, we beginnen alijd met de meegebrachte koffie.
Emie zei…
Wat heerlijk dat jullie er weer op uit konden. Regen hoort gewoon niet in dat buitenlandse leven.
Marthy zei…
Ik doe dit veel liever dan binnen zitten met de regen tegen de ruiten, Emie.
In de weer zei…
Mooi is de natuur op dit moment en een prachtige wandeling maakten jullie. Bij ons in de tuin bloeit het vingerhoedskruid ook nog niet maar zit al wel in de knop.
-paul zei…
Die ruïne, is dat de voormalige zijderupsfabriek in het dorpje Lavilledieu in de Ardèche?
De Italiaan Alessandro Baricco heeft daarover een novelle geschreven: 'Zijde'. Het boekje werd in 1998 uitgeroepen tot ‘Booksellers International Book of the Year'. Een prachtig verhaal. Aanrader.
Onliemie zei…
Wat maakte je weer mooie foto's... hopelijk houdt het mooie weer nu aan. Dat het maar alvast begint te oefenen want over niet zo lange tijd komen wij er aan!:-) De echtgenoot wil deze zomer naar de Ardèche. Naar het niet toeristische deel, grenzend aan de Auvergne. Ik heb het zelf nog niet bekeken maar kennen jullie die kant?
Marthy zei…
Het is de zijderupsfabriek van Cros. Lavilledieu ligt vlakbij Villeneuve-de-Berg en dat is de zuidelijke Ardèche waar geen zijderupsfabrieken staan. Maar ik kan me herinneren dat we gisteren tijdens het rijden een gehucht tegen kwamen met dezelfde naam. Bedankt voor de boekentip, ga ik zeker lezen.
Marthy zei…
Bij mij ook nog in de knop, Toos. Dit was een mooie wilde soort met donker blad.
Marthy zei…
Het niet toeristische deel is de noordelijke Ardèche, die grenst aan de Auvergne inderdaad. Of wij die kant kennen, ja, wij wonen er. Gemeente Issamoulenc, zoek maar op Google Maps.
Vlimbouter zei…
Misschien ligt het baasje van de hond wel op dat kerkhof en houdt het dier trouw de wacht.... Of heb ik weer eens te veel fantasie ;-)
Marthy zei…
Ik vind je opmerking wel aardig, trouw hondje;-)
Ageeth Mooij zei…
Prachtig, die ruine!
Pippa's Hus zei…
Wat heerlijk dat jullie weer konden wandelen en wat voor wandeling! Prachtig Xx Esther
Elke wandeling vind ik even mooi. De huizen, de muurtjes, de flora - de hond (-: - en de fauna. Die kruizen zijn prachtig. Weet jij of ze een functie hebben? Deden ze vroeger dienst als wegwijzer/wegmarkering?
Lieve groet.
Marthy zei…
Kruisen die langs de weg staan in rooms-katholieke streken zijn van ousher bidplaatsen, Kakel. In limburg bijvoorbeeld staan er ook nog veel maar dan een stuk kleiner. Ik dan dat deze uit de middeleeuwen stammen.