Doorgaan naar hoofdcontent

Kleurige hoed

De zonnehoed (Echinacea) doet het goed in mijn border. Ik heb ze met witte en rode bloemen en ze voelen zich helemaal op hun gemak bij mij en de vlinders bij hen. Dat laatste vind ik belangrijk want ik zie graag een border waar veel vlinders boven fladderen. Laat in het najaar kreeg ik van buurvrouw Jany een stekje en ze wist niet precies of het een plant was met gele of oranje bloemen en de naam moest ze helemaal schuldig blijven. Ik zette de plant in de moestuin en vergat hem. Toen Mart in het voorjaar terwijl hij de moestuin schoonmaakte vroeg of 'dat daar' weg mocht ben ik gauw naar mijn laptop gelopen en keek in mijn fotobestand. Ik had verleden jaar voor we naar huis gingen namelijk wat foto's genomen van de planten die we in de moestuin parkeerden. Zodoende kon ik dit lieverdje redden. Deze zonnehoed is veel lager dan de anderen in mijn tuin en ik krijg de indruk dat ik twee verschillende polletjes heb. Ik zag bij Jany deze twee kleuren vlak bij elkaar staan. Maakt niet uit of het nu oranje of geel is, ik ben er in ieder geval blij mee. Kijk hier even hoeveel soorten en kleuren zonnehoed er wel niet zijn.



Reacties

Jeanne zei…
Wat handig dat je foto's maakt van het jaar ervoor. Zou zonde geweest zijn als deze schoonheden niet tot bloei hadden gekomen!
Bertiebo zei…
Mooi en mooie foto's
Ageeth Mooij zei…
Betoverend in veel opzichten!
Elizabeth zei…
"Dat daar" is een echte beauty! Oh, die mannen toch...
Wat een goed idee om dat vast te leggen. Je bent zulke dingen soms zo weer vergeten. En n heb je deze zonnige planten in je tuin bloeien.
Marthy zei…
Er was vroeg in het voorjaar natuurlijk niet veel meer van over, blij dat ik kon zien wat het vermoedelijk was.
Marthy zei…
Hij doet zijn best, Elizabeth, maar planten als zodanig herkennen lukt hem niet.
Marthy zei…
Ik heb een geheugen als een zeef, Jeanette. Op deze manier vergeet ik het niet.
Sjoerd zei…
Oeps, stel je voor dat zo'n schoonheid er niet meer zou zijn...
In de weer zei…
Prachtig en past helemaal bij jullie zonnige plekje.
Marthy zei…
Ja, dit zijn zonaanbidders, Toos.
Marthy zei…
En nu maar hopen dat de plant zich lekker gaar vermeerderen.
Hij staat hier nu ook open!
Wat een mooie naam heeft deze prachtige bloem!
Marthy zei…
Zo passend, Alet.
Ze zijn schitterend, zowel geel als oranje! En slim dat je het vastgelegd hebt op foto ;o)
Vlimbouter zei…
Dat slimme foto-ideetje van jou ga ik onthouden!