Doorgaan naar hoofdcontent

Genesis

'Genesis is het levenswerk van de wereldberoemde Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado. Voor zijn ode aan onze kwetsbare planeet reisde hij naar afgelegen oorden als de Galapagoseilanden, Madagaskar en Antarctica: plekken waar mensen en dieren nog altijd in evenwicht met elkaar en de natuur leven. Met deze foto's toont Salgado ons de schoonheid van de ongerepte natuur en laat hij ons beseffen dat wij onze planeet moeten beschermen. Na succesvolle presentaties in New York, Londen en Parijs is Genesis nu ook te zien in het Nederlands Fotomuseum. Er zijn meer dan tweehonderd spectaculaire zwart-wit foto's te zien van onder meer walvissen tot schildpadden, van gletsjers tot woestijnen en diverse inheemse volken.' Bovenstaande haalde ik van de site van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam wat wij vandaag bezochten. De tentoonstelling duurde van 15 juni tot 17 september maar werd wegens grote belangstelling verlengd tot en met 22 oktober en dat is vandaag. Hadden wij even geluk dat wij deze prachtige tentoonstelling nog op het nippertje konden zien.



Om te begrijpen wat deze man dreef om dit fotowerk te maken moet je eigenlijk dit filmpje even bekijken. Zijn woorden en zeker zijn foto’s moeten inspireren om voorzichtig met dieren en met de natuur om te gaan.

Reacties

Ohhh W*O*W!! Wat jammer dat ik dát gemist heb...
gewoonhannah zei…
Wauw! Prachtig! Bijzonder mens!!
Groet Hannah
Jee, wat een bijzondere tentoonstelling! Prachtig, die bevlogenheid van die man!!
Mirjam zei…
Wat een prachtige foto's Marthy, als je dit ziet zou je willen dat je zelf nog veel meer tijd en energie in het maken van foto's kunt steken. Niet dat ik de illusie heb ooit zo goed te worden, maar er is en blijft altijd ruimte voor verbetering, dus het zou geen kwaad kunnen. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten haha...
Blijft in ieder geval een mooie hobby, fotograferen, dat weet jij ook wel..
Fijne avond,
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Dat denk ik ook zo vaak als ik op het Franse platteland lees over mooie tentoonstellingen in Nederland. Dus was ik erg blij dat het vandaag regende en wij daardoor op het idee kwamen om naar het fotomuseum te gaan.
Marthy zei…
Ik hoop inspirerend voor veel mensen, Hannah.
Marthy zei…
Daarom wilde ik persé dat filmpje laten zien, Jeanne.
Marthy zei…
Ik blijf streven naar verbetering maar van dit niveau kan ik alleen maar dromen, Mirjam.
Wat een prachtige foto's heb je voor ons uitgezocht. Ze stralen alle drie iets bijzonders uit. Pracht zonder praal; rust; berusting. Heel jammer dat ik deze tentoonstelling gemist heb. Qua uitstapjes ben ik erg gebonden aan mijn hoeveelheid energie, maar een tentoonstelling in Rotterdam is goed te doen. Door jou was ik er toch een beetje bij (-:
Ted talks is een geweldige uitvinding!
Sjoerd zei…
Het wordt tijd voor mij om tijd te hebben... Om ook mijn fotografie beter te ontwikkelen. Dit is een fotograaf waar je van kan leren.
Marthy zei…
Jammer dat ie niet langer duurt, anders hadden we zo deze week kunnen gaan. Een tweede keer was voor mij geen straf geweest.
Marthy zei…
Zo mooi Sjoerd, de lichtval op sommige foto's, het spelen met lichte en donkere vlakken, zwart-wit fotografie op zijn mooist.
Mirjam zei…
hihi ik ook hoor... maak me geen illusies
xx
Zeker weten dat jullie even geluk hadden.
Dat moet een schitterende tentoonstelling zijn geweest!
Marthy zei…
Volkomen waar!