Doorgaan naar hoofdcontent

Bloemen op het graf


Tot onze verrassing zijn er opeens bij drie graven op ons kerkhofje bloemen gezet. Wel van die plastic gevalletjes, dat is hier nu eenmaal de gewoonte. In de maand oktober worden ze overal te koop aangeboden, ook in de supermarkten. Maar goed, die graven dus, want dat is vreemd. In de eerste vijf jaar zagen we bij aankomst in het voorjaar nog wel eens restanten van wat er met Allerzielen op de graven gezet was maar de laatste twintig jaar nooit meer iets gezien. Vanwaar opeens deze uiting van eerbetoon aan de overledenen?


De bloemen staan bij het graf van Georges Benefice, zijn vrouw en hun vroeg gestorven zoon André. Georges was de laatste die stief, in 1984. Dat is dus 34 jaar geleden. Blijkbaar wonen er nog steeds familieleden in de buurt. Ik ga eens navragen in de buurt of er mensen geweest zijn, ben nieuwsgierig hoe dit zit.



Reacties

Bertiebo zei…
Ja zet je speurneus maar eens op... Ben benieuwd
Sjoerd zei…
Inderdaad erg vreemd dat dat dan nu pas plaats vindt.
Marthy zei…
In Frankrijk worden er bloemen op graven gezet begin november, met Allerzielen. Waarom ze er nu na twintig jaar weer mee begonnen zijn is mij een raadsel.
Marthy zei…
Hier en daar een gesprekje gaan voeren, Bertie.
Ik ben benieuwd naar de achtergrond van dit raadsel.
Emie zei…
Mooi Marthy, maak er maar een thrillerachtig vervolgverhaal van. We hangen aan je lippen!
Marthy zei…
Ik ga mijn best doen, Jeanne;-)
Marthy zei…
Welja, dik het nog even aan....
Anoniem zei…
Misschien iemand zn stamboom aan t uitzoeken? Zijn vast blij geweest dat de graven er nog waren. Maar wat zullen jullie raar opgekeken hebben toen jullie die bloemen zagen. Grt. Lies
Marthy zei…
Nou Lies, dat zou een idee kunnen zijn. Ik ben zelf ook al aan het zoeken op internet naar die familie.
KnutzEls zei…
Iets voor De Cock (met cee-oo-cee-kaa? :-) :-)
Marthy zei…
Nou moeten jullie het niet te gek maken, straks moet Mart nog camera's gaan installeren.
In de weer zei…
Verborgen verleden ? DNA onbekent ? Spoorloos ? Ja Marthy wie weet welke programmamakers er binnenkort met de camera langs komen ;-)
Wie weet is familie die in het buitenland woont langs geweest. Je maakt me wel nieuwsgierig, hoor, dus ik hoop dat een buurman/vrouw kan vertellen hoe het zit, haha.
Lieve groet
Marthy zei…
Haha, ik zit nu hard te lachen, Toos.
Marthy zei…
Jij ziet er natuurlijk al een kostelijk verhaal in.
Wieneke zei…
Oei, dat is spannend. Ik hoop dat je wat te weten komt.
Ageeth Mooij zei…
Soms geven mensen hun (jonge) kinderen op deze manier een voorbeeld/informatie. Oorlogsgraven worden officieel geadopteerd, misschien is dit een officieuze adoptie.
Oftewel, ik ben ook heel nieuwsgierig ;-)
Elizabeth zei…
Het was me wel eens opgevallen dat er op Franse begraafplaatsen veel meer bloemen liggen en staan dan op Nederlandse... Maar misschien zijn het dan ook vaak kunstbloemen...
Marthy zei…
Meestal kunstbloemen en soms heel veel, Elizabeth.
Mysterieus bezoek.......
Wie weet kom je er nog eens achter :-)