Doorgaan naar hoofdcontent

Inmaken

De eerste jam gemaakt, aardbei- rabarber, een lekkere combinatie. Van alle twee had ik al wat zakken in de vriezer liggen dus het moest er maar eens van komen. Ik heb een grote vrieskist, makkelijk hoor maar verleden jaar maakte ik de fout dat ik er zakken vol fruit in gooide en deze liet liggen. Komt nog wel als ik meer tijd heb, zo dacht ik. 
Ja, en dan aan het eind van het seizoen voor de verrassing komen te staan dat er toch nog wel erg veel fruit in die grote vriezer ligt. 
Omdat het apparaat hier 's winters uit gaat omdat we weleens stroomuitval hebben moest ik toen nog hard pezen om hem leeg te maken. Dat gaat me dit jaar niet overkomen, ik heb me voorgenomen om regelmatig het fruit te verwerken.

Reacties

Lot zei…
Dit jaar komen er weer heel veel witte, zwarte en kruisbessen en die vries ik ook vrijwel allemaal in.
Jam eten we niet dat valt dus af. Ik maak er om de 3 weken een fruittaart van met ook bramen en mirabellen. Op zaterdag en zondag eten we dat dus een deel gaat van de taart weer in de vriezer voor de volgende weekenden.
Van vorig jaar heb ik nog voor 2 taarten, dat komt mooi uit.
De aardbeien gaan nu zo goed dat ik daar ook alweer heel veel van heb ingevroren
Marthy zei…
Kruisbessen hadden we verleden jaar heel veel, ik geloof nu wat minder. Ik heb een lekker taart recept waar ik 500 gr ontdooide kruisbessen in kwijt kan. Ga ik maar heel veel maken dit jaar;-)
Het blijft natuurlijk lastig dat ik de vriezer niet aan kan laten staan, alles moet tegen de tijd van vertrek hier weggewerkt zijn.
Pippa's Hus zei…
Dat is vast de lekkerste jam, gezond en zelf gemaakt. XX Esther
Emie zei…
Wat een ijver en vooruit denken. Maar het kan maar gebeurd zijn en geeft een rijk gevoel. Ik heb nog niet genoeg om al aan de gang te gaan met jam maar dat komt nog wel.
Marthy zei…
Wij gaan dit jaar aan het eind van de zomer wat vroeger naar Nederland dus moet ik echt vooruit gaan denken over dit soort dingen.
Marthy zei…
Er zit natuurlijk wel suiker in, Esther maar verder heerlijk vers fruit en onbespoten en dat is tegenwoordig al heel wat.
Ineke zei…
Hoi Marthy. Ik zie bekende etiketten.
Je bent goed bezig! Gezellige (en lekkere) potten in je voorraadkast.
Bertiebo zei…
Wat ben je toch ook een harde werker, Marthy
In de weer zei…
Bekende potten, ideaal van model !
Sjoerd zei…
Als je zo doorgaat kun je in Nederland de de jam als biologische jam slijten. Met een pot jam komen we hier drie maanden uit.
Elizabeth zei…
Wat lijkt me dat leuk om zo je fruit te verwerken!
Vlimbouter zei…
Wat ben jij een goede planner. Daar kan ik nog wat van leren.
Aardbei Rabarber is inderdaad een heerlijke combinatie 😋
Marthy zei…
En wij eten er rustig twee per week leeg....
Marthy zei…
Ervaring maakt je wijs.
Onliemie zei…
Lekker en nog heel mooie potten ook! Flink gewerkt!
miekequilt zei…
Heerlijke combinatie. Hier vliegt de jam er ook doorheen. Redden je ingevroren zakken het niet tot je Nederlandse huis in een goede koelbox?
Als je jam eet, wat wij niet doen, lijkt mij zelfgemaakt het lekkerst. En wat een eer van je werk als je zo'n leuke foto kunt maken.
Marthy zei…
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om dit soort dingen ook nog eens mee te gaan slepen, Mieke. Gewoon regelmatig inmaken moet ik, een beetje discipline;-)
Marthy zei…
Wij eten geen vleeswaren op brood of andere zoetigheid. Alleen maar goede boerenkaas en eigengemaakte jam, saai hè.