Doorgaan naar hoofdcontent

Passiebloem

Mijn Stolwijkse buurvrouw Corrie is net als ik gek op planten. Afgelopen najaar gaf ze me een plant in een grote plastic pot waar ze niet zo goed raad mee wist, ze had er geen plek voor. Ik nam hem aan, het bleek een passiebloem te zijn maar op dat moment zonder bloemen. 

Eigenlijk wist ik ook niet goed wat ik er mee moest maar ik heb hem in onze garage gezet, op de werkbank voor een raam. Als ik er aan dacht gaf ik de plant een scheutje water maar vaak was dat niet.  Toch begon hij in het vroege voorjaar nieuw blad te krijgen en ik besloot hem mee te nemen naar Frankrijk. Daar zat in de border nog een stuk gaas tegen de muur waar niets tegen aan klom. 

Ik ben op mijn billen in het grass gaan zitten en heb de plant met zijn lange uitlopers van de ronde vorm gehaald waar hij omheen gewikkeld zat. Dat was nog een heel werk want ik moest voorzichtig zijn, die ranken knakken zo. Ook weer heel voorzichtig tegen het gaas geleid, ja, ik heb veel voor een plant over. 
Maar mijn moeite is niet voor niks geweest, de plant krijgt bloemen en nog wel hele mooie ook. Het zijn er nog niet veel maar dat kan alleen maar beter worden. Op internet las ik dat de plant in de volle grond de winter moet kunnen overleven, ik geef hem in het najaar wel een dekje van sparrentakken.


Reacties

KnutzEls zei…
En een beetje geluk ook nog passiefruit. Als dat in Culemborg kan (bij schoonzus) dan lukt in Frankrijk zeker. Succes.
Emie zei…
Wat een beetje verwaarlozing en daarna bakken met liefde al niet voor een plant kunnen doen!
Marthy zei…
Dat is nieuw voor me, Els, wist ik helemaal niet. Wat zou dat leuk zijn!
Marthy zei…
Halverwege de winter had ik de neiging om hem in de groene bak te kieperen, de plant verloor toen bijna al zijn blad maar omdat hij niet in het zicht stond vergat ik hem weer. Gelukkig maar!
In de weer zei…
Hij overleefd het daar wel Marthy. Onze dochter heeft er ook een in de tuin, in de winter lijkt het idd of hij het niet overleefd, maar nu is hij weer prachtig.
Wij hadden dat vroeger thuis ook, bloeit heerlijk!
Marthy zei…
Bij een van de buren staat er ook een passiebloem die het prachtig doet, vol met bloemen. Dus onze grond hier moet er geschikt voor zijn, Toos.
Marthy zei…
Dit hoor ik graag;-)
Zo'n fotogenieke bloem, dat is alle moeite waard gewest. Leuk.
Bertiebo zei…
Ik vind haar ook prachtig. Want het is een zij , toch
Marthy zei…
Ja, één zo'n bloem vormt al een plaatje.
Marthy zei…
Ik moest het even opzoeken want hier heb ik nooit over nagedacht. Je hebt helemaal gelijk: Een bloem met alleen één of meer stampers is een vrouwelijke bloem; een bloem met alleen meeldraden is een mannelijke bloem. Pff, ik hoop dat ik het in de toekomst toepas, wijs me er maar op wanneer ik het fout doe.
Onliemie zei…
Ik weet zeker dat die in volle grond de lente weer haalt. Schoonzusje heeft er eentje in haar Belgische tuin. Dus daar in het warme (hopelijk intussen al wel?) zuiden gaat dat zeker lukken. Mooi hé die bloemen!
Marthy zei…
We hebben ondertussen heerlijk weer, Kris, zo fijn. En ik zal goed voor de plant zorgen zodat zij de volgende zomer haalt.
anja zei…
In de winter ziet het er inderdaad niet uit, maar in de zomer zal je stenen muurtje op den duur niet meer te zien zijn!
Marthy zei…
Haha, ik ben benieuwd, Anja.
Lot zei…
Uit een klein plantje was na paar maanden de hele muur op het zuiden van 3x6 meter vol, volop bloemen en heerlijke oranje vruchten die op een eitje lijken. Ze zijn heerlijk. En gewoon in Zeeland.
Marthy zei…
Goeie grut, maar....het is gelukkig een grote muur
Sjoerd zei…
Mooi toch dat zoveel liefde beloond wordt...
Vlimbouter zei…
Mooie belonig voor al je geduld.