Doorgaan naar hoofdcontent

Zorgen en blijdschap in de moestuin

De tweede dag op rij droog weer en aan het eind van de ochtend kwam de zon er ook nog bij. Omdat het gisteren lekker zonnig geweest was had de grond in onze moestuin aardig kunnen drogen, dus aan de slag. En dat was hard nodig want jeetje, wat stond er veel onkruid.  


Tomaten, paprika's, courgette, aubergine en komkommer zijn nog steeds zorgelijk maar een mens moet ook naar de planten kijken waar het goed mee gaat en dat is zeker de kool. Toen we het net wat er over heen hing weg haalden zagen we  mooie broccoli en spitskool in wording. Blij verrast waren we.



De venkel die eerst bijna opgegeten was door een of ander beest heeft zich goed hersteld, mooi dat tere groen van deze plant. Nou, en dan heb ik eindelijk bloemen gezaaid. Tot nu toe had het geen zin met die aanhoudende stortbuien, het zaad zou gewoon wegspoelen. Maar nu de Meteo een week lang droog weer op geeft (duim met me mee!) heb ik twee soorten zonnebloemen, cosmea en juffertje in het groen gezaaid.




Wortelen en bietjes komen aardig op. Het gaat nog niet hard, maar hoop doet leven. En in de aardappels zitten de eerste bloemen. Dat lijkt me toch een teken dat ze niet liggen te rotten in de grond.



Reacties

KnutzEls zei…
Het mag ook niet te hard gaan....
Sjoerd zei…
onkruid is eigenlijk alles wat niet gewenst groen is... en dat weghalen kan best een vervelend karwei zijn.
De kolen staan er inderdaad prachtig bij!
Marthy zei…
Sjoerd, ik vind onkruid wieden fijn werk. Lekker ontspannend en het knapt zo lekker op.
Marthy zei…
Nou Els, sommige planten mogen wel een groeispurtje krijgen, Maar als het echt een week mooi weer blijft gaat dat ook wel gebeuren.
huis tjokvol zei…
Je bent goed bezig geweest ,wij moeten ook nodig het onkruid wel halen,niet ons favoriete werkje
Marthy zei…
Ik kan niet te lang doorgaan, moet mijn rug een beetje sparen, maar ik zou het een dag lang kunnen doen.
In de weer zei…
Wij fietsten vandaag in de polder langs aardappelvelden, ook in bloei. Prachtig vind ik dat, die witte massa, en het ruikt ook zo lekker.
Het komt vast goed met die oogst, straks.
Onliemie zei…
Ik ben jaloers op je moestuin. Hier in het bos lukt er niks. En mijn trage fotomodellen van enkele weken geleden zijn in grote getale teruggekeerd en zijn het weinige dat we hebben aan het opvreten. De snoodaards!
Marthy zei…
Ik wist helemaal niet je een bloeiend aardappelveld kan ruiken. Maar ja, ik ben opgegroeid tussen de bollen;-)
Marthy zei…
Zon hebben we nodig, Jeanne, veel zon en geen regen meer.
Marthy zei…
Ja, bosgrond zal niet meevallen, Kris. En slakken, ik heb ze gelukkig zelden, dat valt niet mee.
Emie zei…
Ik zie zonovergoten foto's! Oh, wat gun ik jullie de zon. Wat bijzonder dat juist groenten met veel vocht zoals tomaten, courgettes en komkommer last hebben van teveel water. Of is dat nou juist logisch?
Marc Dufraing zei…
Hier is het al kommer en kwel in de moestuin - veeeeeeeeeel te nat - de grond is echt zompig (en dit danin zuid frankrijk!) Ik ben hier nu bijna 2 weken en het heeft juist 2 dagen niet geregend. Zon is er echt nodig! Alleen de aardappelen doen het goed - de eerste nieuwe hebben al in de pan gelegen en waren echt lekker. Ik ga ze ook nog wel eens in de over klaar maken - hoe lang moeten ze er dan weer in??
Marthy zei…
Eigenlijk heb juist deze planten veel geleden onder die enorme hagelbui die we hadden. Blad kapot en door de vele regen daarna weinig kans om te herstellen.
Marthy zei…
Wij waren vanmorgen al vroeg bezig, kan nu weer eindelijk, de grond begint te drogen. Hebben nu alles gewied en het begint er beter uit te zien. Als je nieuwe aardappelen hebt hoef je ze niet te schillen, schoon boenen onder de kraan. In stukken, olijfolie en rozemarijn, wat zeezout en dat lekker husselen. Een uurtje op 200 graden. Eet smakelijk.