Doorgaan naar hoofdcontent

Crisis

Ik wilde vandaag weer eens wat oude familiefoto's inscannen en kwam deze tegen in de stapels van broer Joop die ik nog nooit had gezien. Mijn vader herkende ik onmiddellijk, bovenste rij links, en toen ik wat beter keek zag ik wat deze jongemannen aan het doen waren. Helm planten in de duinen, hoe vaak heeft mijn vader dit niet verteld. In de crisisjaren van de jaren dertig van de vorige eeuw werden werkeloze mensen gedwongen om werk voor de regering te doen. Werkverschaffing heette dat. Ze mochten dit werk niet weigeren. Zo kon het best dat een werkloze onderwijzer aan de slag moest om sloten te graven. Of dat een kapper moest helpen bij het aanleggen van een dijk. In die tijd is bijvoorbeeld het Amsterdamse Bos aangelegd en dus ook de helmbeplanting in de duinen.


Reacties

Wietske zei…
Doet me denken aan het verhaal die in de duinen bij kijkduin werden verteld, tijdens die mooie maar gure wandeling. Mooie foto.
Marthy zei…
Wiets,ik kan met dat verhaal niet meer herinneren, je moet aanstaande weekend toch maar eens me geheugen opfrissen.