Skip to main content

Posts

Showing posts with the label kamer Saar

De kamer van Saar is klaar

Kleindochter Saar slaapt sinds een week of twee in haar nieuwe kamer. De eerste nacht vond ze het nog een beetje eng, alleen in zo'n grote vreemde kamer maar gelukkig bood grote broer Luuk aan om een nachtje bij haar te slapen, het bed is tenslotte groot genoeg. Het mooie dekbed heeft ze zelf uitgezocht. Op de kasten en laden zitten simpele zwarte knopjes, Luuk heeft ze gemonteerd nadat zijn vader de gaatjes voorgeboord had. In haar 'geheime' laatje ligt onder andere haar dagboek. Eindelijk een kamer voor zichzelf waar ze al haar spulletjes kwijt kan. Dat leuke kaptafeltje heeft ze al jaren maar stond altijd in de erker waar al haar speelgoed stond. Ze had echt een heel klein slaapkamertje. Het enige wat er nog ontbreekt in de nieuwe kamer is een buro, daar wordt nog naar gezocht. Het is een prachtige kamer geworden, ze is er stapelblij mee.

De kamer van Saar nadert zijn voltooiing

Mart heeft het schilderwerk in de kamer van zijn kleindochter afgelopen woensdag weer opgepakt. Op die dag ging zoon weer naar zijn werk nadat hij als laatste van het gezin Corona had gehad. Allemaal een voor een en bijna zonder klachten. Terwijl wij in Frankrijk waren is er wel gewerkt. Een beeldschoon behangetje tegen de achterwand boven de plek waar het bed komt. En schoondochter kon het niet laten, die heeft alvast leuke prulletjes zitten knutselen voor op de rand van het bed. Dit zijn de deuren van de hang/legkast die nog in de grondverf moeten.  Ieder hoekje van de kamer is benut. Dit schilderwerk staat te drogen.  De vloer is ook al gelegd maar daar ligt nu nog een laag stucloper over heen totdat de schilder klaar is. Nog een paar dagen en dan levert hij zijn werk op.  

Kamer van Saar in wording

Het werk aan de kamer van kleindochter Saar gaat gestaag door. Mart maakt er hele dagen met het schilderwerk en Bas is nog bezig met het aftimmeren. Het gaat mooi worden en dat kan ook niet anders met twee van die vakmensen. In deze nis komt haar bed, 1.40 diep. Boven haar bed zijn twee boekenplanken gemaakt. Een heel werk om alles zo mooi pas te maken. Saar is een kind met veel fantasie en ze wilde perse ergens een geheim laatje. Haar vader maakte het voor haar, het staat nu nog open om de verf te laten drogen. Onder de schuine kanten zijn diepe laden gemaakt waar van alles in opgeborgen kan worden. Een kledingkast is nog in wording. Voor deze ruimte met allerlei techniek komt nog een luik. De dakkapel die de mannen zelf geplaatst hebben heeft heel wat ruimte en licht gebracht. Hieronder wordt een bureau gemaakt. Het begint steeds meer 'af ' te raken. Een volgende keer zal er nog meer te zien zijn.

Mijn bouwvakkers

Vanmorgen koffie gedronken bij mijn bouwvakkers. Vrijdags werkt onze zoon mits er niets dringends is meestal niet en Mart werkt dan de hele dag mee aan deze klus en verder nog wat dagen of dagdelen, net hoe ons eigen programma er uit ziet. De seniorensoos is al een paar weken dicht wegens Corona, dus biljarten zit er voor manlief voorlopig niet meer in.  Mart doet altijd al het schilderwerk, de balken staan nu allemaal in de grondverf. De vloer is ondertussen afgetimmerd en er wordt nog hard gedacht over wat voor vloerbedekking er op zal komen. Nog een paar stukken en dan zit al het gips op de wanden, dat komt vanmiddag wel klaar. Daarna kan Mart de naden gaan afwerken. Ze lijken op elkaar, deze twee mannen. Maken zich totaal niet druk wanneer het afkomt, werken wanneer het uitkomt.

Renovatie van een dertiger jaren huis

Zo nu en dan laat ik wat foto's zien van de renovering van het huis van onze zoon Bas. Het huis is van 1929 en wordt niet verbouwd, alle oorspronkelijke elementen zijn bewaard gebleven of hernieuwd teruggebracht. Ze trokken er 6 jaar geleden met de kerst in, toen was er al veel gebeurd en het opknappen gaat nog steeds door. Niet voortdurend hoor, er wordt ook maanden lang niets gedaan, even rust en omdat er gespaard moet worden voor een volgend project. En deze keer een kostbare, het gehele dak vernieuwen, te beginnen met de uitbouw boven de garage . Al het materiaal voor de rest van het dak ligt al achter het huis opgeslagen. Het weer van de laatste tijd werkte mee en vanmorgen werden de laatste pannen er op gelegd. Het regende wel maar dan trek je gewoon een regenbroek aan en ga je door. Het dak is van buitenaf nu helemaal geïsoleerd met van die speciale platen. Binnen wordt er ook hard gewerkt, zoon heeft gelukkig een 'knecht' die weer beschikbaar is en nog in goede cond...