Skip to main content

Posts

Showing posts with the label Tour de France

Schapenkeutels en de Tour

Toen we vanmorgen naar onze auto liepen om boodschappen te gaan doen lag het weggetje boven ons huis bezaaid met verse schapenkeutels en dat is niet ongewoon hier. Veel grond rondom ons dorp is van schapenboeren dus regelmatig loopt hier een kudde vlakbij het dorp. En schapen, hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet maar die beesten breken altijd los. Als we  overdag loslopende schapen zien bellen we de boer die de beesten met zijn honden weer terugdrijft en vervolgens een hek wat repareert. Maar dit is vannacht gebeurt en het waren er veel want er lagen heel wat keutels. Maken wij ons hier niet druk over, die verdrogen wel. Er gaat echt niemand met een bezem aan de slag. Wel in Privas, daar werd de toegangsweg naar de stad keurig aangeveegd door mannen met grote bezems. Volgende week woensdag komen de renners van de Tour de France over deze weg de stad binnen rijden en we kunnen natuurlijk niet hebben dat Tom du Moulin een schuiver maakt over wat los grind.  

Tour de France 2020

Normaal gesproken zou de 107de editie van de Tour de France het sportnieuws nu beheersen maar door de Corona crisis werd de wielerwedstrijd uitgesteld en begint nu 29 augustus in Nice. Heel wat fietsliefhebbers zullen blij zijn dat het uitstel geen afstel bleek te zijn. Op woensdag 2 september vindt de 5e etappe dan plaats, Gap - Privas. En in Privas is al weken geleden alles in orde gemaakt voor de finish daar.  Deze rotonde ligt tussen de Lidl en de HyperU en in beide winkels doe ik altijd mijn boodschappen dus ik kon vanmorgen even een paar fotootjes nemen. Hier komen de fietsers langsgereden, dan zijn ze bijna bij de finish. Het is niet een echt spannend parcours met aan het einde een vals plat van een paar kilometer lang.  Wij gaan niet kijken, veel te druk daar. Maar de rotondes, zo'n stuk of drie achter elkaar, zijn leuk versierd, daar kunnen we nog weken van genieten.

Touretappe Mende-Valence

Tot op het laatste moment twijfelden we of we wel moesten gaan maar uiteindelijk besloten we er toch maar toe ondanks de warmte. De Tour de France komt tenslotte ook niet ieder jaar bijna langs je deur en het blijft een leuk spektakel om te zien. We wisten uit ervaring, zes jaar geleden waren we hier ook al aan de beurt, dat we met de auto niet dichtbij genoeg konden komen, dus gingen de fietsen mee die we voor het laatste stukje gebruikten, een binnenweggetje, alleen bekend bij de plaatselijke bevolking die ons rechtstreeks naar de Col de L'Escrinet voerde. Vanaf een hoger gelegen weiland konden we prima op de weg kijken en zagen de tourkaravaan aan ons voorbij trekken. Ik heb weleens de indruk dat de meeste toeschouwers dit nog spannender vinden dan de renners zelf want ze juichen bij iedere auto, vooral als er reclamemateriaal rondgestrooid wordt, zoals petjes, sleutelhangers enz. Van de hele serie foto's die ik vanmiddag heb gemaakt is dit voor mij de bes...

De Tour door het Groene Hart

We lieten de luie stoel en ons boek achter in de tuin en kropen voor de televisie op het moment dat de renners in de Tour de France Utrecht verlieten richting de Meern. Vanaf daar zou het leuk voor ons worden, het Groen Hart, onze woonomgeving. En wat is dat leuk, iedere bocht in de weg ken je, je weet welke volgende rotonde de renners moeten passeren, welke bocht ze moeten nemen. Stolwijk doen ze niet aan, maar Oudewater, Haastrecht (bovenste foto), Stolwijkersluis, we zien het allemaal voorbij komen. Vanaf daar tot Waddinxveen zie ik op het scherm de route die ik jarenlang vier keer in de week nam om op mijn werk te komen. Door Gouda gaat het over de singels (onderste foto) en daarna verslapt mijn aandacht. Over twee weken gaan we voor het 'echie'. Op zondag 19 juli rijden de renner van Mende naar Valence en nemen dan de 'Col de l'Escrinet' tussen Aubenas en Privas, een kwartiertje van ons huis. Wij staan dan langs het parcours, dan krijgen jullie andere foto...