Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

Ik was een paar dagen weggeweest en dan kom je terug en dan zijn er opeens paprika's te zien en twee artisjokken in plaats van een. Die laatsten staan er alleen voor de sier, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze af te snijden, veel te mooi. En dan straks die prachtige bloemen nog die erin komen, laat maar lekker staan die artisjok. En ook de kool is hard gegaan, zowel de broccoli als de spitskool.


Ik ga al die groenten maar heel jong eten, wat ook lekker is trouwens, want alles komt straks gelijk en we zijn tenslotte maar met zijn tweeën. Dus een beetje spreiden, zeg maar. Jonge bietjes, die gaan eind van de week in de pan, mmmm.

Het loof van de aardappels begint op een paar rijen te verkleuren. Ik wacht nog een of twee weken en dan ga ik een maaltje rooien. Wat we vandaag eten is wel duidelijk, de eerste sperziebonen. Ondanks de luis die er nog op zit kon ik toch een maaltje oogsten. Ondertussen staan de brandnetels in een emmer water, dat moet gaan gisten en daarmee ga ik over een paar dagen opnieuw een poging doen om die rottige kleine pestkoppen te vernietigen.



Reacties

Emie zei…
Ziet er allemaal weer smakelijk uit. Met als mooiste detail dat lieveheersbeestje op de artisjok!
Marthy zei…
Goed gezien, Emie. Ik maakte twee foto's van de artisjok, eentje met en eentje zonder lieveheersbeestje. Ik voor die mèt.
Mirjam zei…
Ik ben vrijwilliger hier in de buurt, bij de biologische moestuin. Daar maakten we ook een middeltje met brandnetels in water, daar een soort van gier van getrokken en dat tegen de luis over de planten gedaan, maar helaas het hielp hier niet...
We hadden gisteren trouwens een streekmarkt op onze tuin, door ondergetekende georganiseerd en sjonge wat was dat leuk, met deelnemers uit de regio.. en wij hebben lekker onze aardbeien verkocht, en heel veel bietjes, uien en knoflook... het was gewoon een feest...
Eet smakelijk van je boontjes...
Heel fijne nieuwe zonnige week,
Liefs,
Mirjam
Heidi zei…
Ik zet altijd oostindische kers tussen de boontjes. Dat werkt als een magneet op de luizen!
Marthy zei…
De brandnetels staan nu in een emmer met water en ik probeer het maar, Mirjam. Wat leuk, die streekmarkt. Toen wij de zomers nog in Nederland waren bezochten wij vaak zulke markten.
Marthy zei…
Kijk, dat is een goed advies, Heidi, want luis is gek op Oost-Indische kers. Ik ga het volgend jaar zeker doen, zal er nu te laat voor zijn.
Chantal zei…
Daar zit vast een lekker vega-recpetje in
Marthy zei…
Er staan deze week diverse vega-recepten op het menu, Chantal. Niet zo moeilijk met al die lekkere groenten.