Doorgaan naar hoofdcontent

Trekvogelpad

Fijn om onze wandelmaatjes, zwager Kees en schoonzus Anja, weer te zien en daarmee een stuk van het Trekvogelpad te lopen. Jammer dat we geen tijd hadden om museum "Kröller-Müller" te bezoeken maar de loopafstand van vandaag was te groot, daar bleef geen tijd voor over. En het park "De Hoge Veluwe" wat we vandaag doorkruisten is zo mooi dat sommige plekken net schilderijen zijn.



Jachtslot Sint Hubertus. De Kröller-Müllers hebben de bekende architect Berlage ingehuurd om het jachthuis te ontwerpen. Het is een bijzonder gebouw geworden. De architect verbond de bouwstijl van de Nieuwe Zakelijkheid met de legende van Sint Hubertus. Berlage ontwierp ook het interieur tot het linnengoed en het bestek aan toe, waardoor een volledig op elkaar afgestemd geheel ontstond. Ach, als je het je kan veroorloven, waarom niet.

We hadden onze auto geparkeerd voor dit monument en bij terugkomst hebben we hier een moment stil gestaan bij wat hier voor gruwelijks is gebeurd. Ontroerd werd ik door de tekst in het voetpad:
 
als je van iemand houdt
en je bent van diegene gescheiden
kan niets de leegte vullen
je moet dat niet proberen

je moet eenvoudig aanvaarden en volharden
dat klinkt erg hard
maar het is ook een grote troost
want zolang de leegte werkelijk leeg blijft
blijf je daardoor met elkaar verbonden

Dietrich Bonhoeffer




Reacties

Ineke zei…
Mooi gedicht Marthy. Ook ik heb dit op een foto staan.
Je wordt er inderdaad stil van als je het leest.
Marthy zei…
Als voor dit monument staat en die tekst leest past alleen maar stilte , Ineke.
Bertiebo zei…
Wat een prachtige tekst. Ik ga hem opschrijven in mijn 'mooie tekstenboekje'.
Marthy zei…
Ook ik heb de tekst bewaard, Bettie.
Mirjam zei…
Wat hebben jullie in een super mooi gebied gewandeld. En dat Jachtslot, wat een juweel is dat toch. Mooi monument ook en die tekst, daar krijg ik alsnog kippenvel van.
Fijne avond,
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Ik had het al vaker gezien, Mirjam, dat jachtslot, maar het blijft inderdaad een juweeltje met dat water er voor en dan ook nog die blauwe lucht.