Doorgaan naar hoofdcontent

Bevolkingsonderzoek

De oproep voor het bevolkingsonderzoek naar borstkanker komt altijd als wij nog in Frankrijk zijn. Ik maak dan keurig een nieuwe afspraak en ga naar Gouda waar de bus langer staat dan in ons dorp. Ik haal het niet in mijn hoofd om niet te gaan, ben veel te blij dat ons deze mogelijkheid wordt geboden. Mijn oudste zus is gestorven aan eierstokkanker, een andere zus had het begin van deze ziekte en haar dochter is ook aan eierstokkanker gestorven. Bij mij en een jongere zus zijn preventief de eierstokken verwijderd. Borstkanker kan aanverwant zijn eierstokkanker. Ik ben niet angstig, echt niet, maar zucht toch wel even heel diep als ik straks de goede uitslag krijg.

Reacties

KnutzEls zei…
Zo'n zucht komt diep uit je hart, heel begrijpelijk. 7 jaar geleden was bij mij de uitslag niet zo goed. Ik ben geopereerd, bestraald en intussen gelukkig weer gezond. En na elke controle maak ik een huppeltje van geluk.
Marthy zei…
Ik zou blijven huppelen als ik jouw was, Els. Wat ontzettend fijn dat je weer gezond bent.
Ineke zei…
Ik duim voor een goede uitslag!
Marthy zei…
Ien, ik ga er maar van uit dat ie goed is, verder denk ik nooit.
Wat mooi dat jij dit nu deelt Marthy. Hier in Rolde werken ze postcode voor postcode af.
Dus zit je met alle buurvrouwen op leeftijd in de bus te wachten.....Fijn dat jij gewoon naar Gouda kunt. Onlangs las ik iets over thermografie....http://energiekevrouwenacademie.nl/thermografie-een-vrouwvriendelijk-alternatief-voor-mammografie. Ik weet niet of dit een goede site is, maar dan heb je een idee.
Ik schrok namelijk ook wel een beetje toen de brief kwam en daarin stond dat het 70% betrouwbaar is.En de uitslag is vast goed! Ik zend je een lieve groet, Carin
Inge zei…
Ik ga ook trouw, ben ook blij dat ik kan en mag gaan alhoewel het echt niet iets is dat leuk is ..... Denk er nooit over na dat het niet goed zou kunnen zijn ..... Bij mij gelukkig tot nog toe niets vreemds of fouts ontdekt, weet - helaas - dat het ook anders kan lopen.
Marthy zei…
De hele dag lopen twijfelen, ik was gisteren geweest en had de foto van de bus toen gemaakt, of ik deze blogpost wel of niet zou maken. Uiteindelijk wel gedaan omdat het leven nu eenmaal niet altijd rozengeur en maneschijn is, Carin. Bedankt voor de link, heel interessant.
Marthy zei…
Inge, omdat ik hier in een klein dorp woon krijg ik iedere twee jaar wel te horen wie er een negatieve uitslag heeft en meestal ken ik die vrouwen wel. Ik probeer er dan maar niet te veel bij stil te staan, maar er zijn natuurlijk vrouwen bij die een heel moeilijk traject in gaan. Ik leef gezond, geniet heel veel en hoop heel oud te worden, meer valt er voor mij niet over te zeggen.
KnutzEls zei…
Het bericht over die thermografie was een nepbericht, een hoax. Ik had hem ontvangen en gedeeld, maar het was dus nep ((
Het meedoen aan deze onderzoeken (zowel baarmoederhals-, als borstonderzoek) is en blijft altijd spannend. Maar zeker als het erfelijk belast is geeft het veel extra stress... Ik hoop dat jij weer een goede uitslag krijgt Marthy!
Zelf laat ik elk jaar een uitstrijkje maken nadat ik jaren terug een slechte uitslag kreeg en geopereerd moest worden. Gelukkig is het nadien altijd goed gebleven. Helaas kennen we allemaal teveel vrouwen die wel getroffen worden..
En, fijn dat we dit als vrouwen samen kunnen delen :)
Marthy zei…
@Villa Zeezicht. Ik neem voorlopig maar aan dat de uitslag positief is. Aks ik jouw bericht zo lees moeten we toch verschrikkelijk blij zijn dat we in een land leven waar deze onderzoeken aangeboden worden. Je wieg zal maar net ergens anders gestaan hebben......
Mirjam zei…
Ik krijg uiteraard ook elke twee jaar zo'n uitnodiging en ik haal het ook niet in mijn hoofd om niet te gaan. En ook ik ben er niet bang voor, maar die bevestiging dat er niets is gevonden, daar ben ik toch telkens weer heel erg blij mee.
Maar dat is niet niks hoor, een zus overleden aan die gemene ziekte. Preventief verwijderen is best ingrijpend maar wel heel goed gedaan denk ik zo.
Dapper ook.
Liefs,
Mirjam
Vreselijk om je dochters te verliezen. En je zus :(
Een paar maanden geleden stond de bus bij ons. Ik ben altijd blij als het onderzoek weer achter de rug is, maar nog blijer met de goede uitslag! 1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker. Ongelofelijk...
Ik duim voor je dat de uitslag goed is.
Lieve groet
Marthy zei…
Toen mijn zus en ik te horen kregen dat het beter was om onze eierstokken te laten verwijderen hebben we geen moment getwijfeld, Mirjam. Dat is nu zo'n jaar of zes geleden en we hadden die dingen niet meer nodig, gelukkig.
Marthy zei…
1 op de 7 vrouwen, het is echt niet te geloven, Kakel. En er zijn nog steeds vrouwen die geen gebruik maken van zo'n oproep vertelde de dames in de bus. Ook dat is niet te geloven.....
Lida zei…
Vervelend, maar goed dat het er is. Een paar jaar geleden voelde ik tot mijn schrik een knobbeltje. Na onderzoek bleek het gelukkig een cyste te zijn, en na verloop van tijd was ie zelfs helemaal verdwenen. Poe.....toch spannend hoor!

Hoe doe je dat eigenlijk met de post als jullie maandenlang in Frankrijk zijn, Marthy?
Marthy zei…
Dat is schrikken Li-st. Wat fijn dat het niet kwaadaardig was, opluchting. De post wordt door onze dochter regelmatig uit de bus gehaald. We betalen bijna alles automatisch of er is afgesproken dat de rekening per mail binnenkomt. Abonnementen hebben we bijna niet meer en als het echt nodig is scant dochter wat in en verstuurt het.
Wietske zei…
Wat fijn om zoveel mooie berichten na deze blog te lezen. Doet je vast goed!
Wat goed dat er door vrouwen veel meer over gesproken en gedeeld wordt. Dat is ook wel anders dan vroeger toch?
Marthy zei…
Het is goed om dit te delen als vrouwen, Wietske. Toen ik jong was werd het woord kanker niets eens genoemd, men had het dan over 'die ziekte' en openlijk praten over vrouwenkankers werd bijna niet gedaan, daar lag een waas van geheimzinnigheid over.