Doorgaan naar hoofdcontent

Eindelijk dahlia's

Het was echt geen hoogzomerweer de laatste dagen. Een regendag en verder koele dagen de afgelopen week. Gisteren en vandaag zeker weer wat hogere temperaturen. Later als normaal zijn eindelijk mijn dahlia's gaan bloeien. Ze zijn prachtig en ik heb op de tafel in het vakantiehuis een flinke bos kunnen zetten. Toch ben ik er deze winter verschillende kwijt geraakt terwijl ik ze keurig in een doos tussen de kranten vorstvrij had weggezet. Maar niet getreurd , ik ga deze winter gewoon weer een paar mooie nieuwe soorten kopen die ik dan in het voorjaar kan planten.



Reacties

Jeanne zei…
Bij dahlia's moet ik altijd aan mijn vader denken: het waren zijn lievelingsbloemen!
Ageeth Mooij zei…
De koninginnen van de bloementuin. Ik werd verliefd op ze tijdens onze rondreis door Ierland begin jaren 90. En dat terwijl mijn schoonvader ze altijd in de (moes-)tuin had. Van hem kregen we desgevraagd onze eerste knollen in 2007. Een jaar later is hij overleden, maar sindsdien bloeien er elke zomer dahlia's in onze tuin. Oh, al die eigenzinnige kleurschakeringen. Bij ons bloeit de eerste, maar er zit weinig schot in i.v.m. het koude weer en enorm veel slakken. En vandaag is er een plant gesneuveld door een voetbal, maar daar weet niemand iets van ;-)
Mooie kleuren heb je en fijn dat er al een bos op de vaas staat. Ik heb een bosje gekocht vanmiddag.
Petra zei…
Ooh mooi bij jou bloeien ze al ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ze 3 weken terug net in de grond heb gezet. Ja ik weet het veel te laat maar kwam er eerder gewoon niet aan toe. Slaapkamer opgeknapt en die moest ik schilderen, kind terug van lange tijd op zee enz, enz, maar ze staan er in en beginnen al lekker uit te lopen maar bloeien dat zal denk ik nog wel even oo zich laten wachten. Genieten hoor prachtige kleuren als het goed is heb ik deze die je op de foto laat zien zelf ook. Komt nog wel eens voorbij hoop ik als ze tenminste nog gaan bloeien. Groetjes Petra.
Sjoerd zei…
Dahlia's heb ik nooit geplant. Vreemd eigenlijk, wat het is best een mooie bloem.
Marthy zei…
Ook mijn vader kwam er, behalve een lading groenten, altijd mee thuis van het land, Jeanne.
Marthy zei…
Het zijn zulke heerlijke bloemen voor op de vaas, Ageeth en ik vind ze zo ouderwets gezellig staan in mijn moestuin.
Marthy zei…
Oh, die gaan wel bloeien hoor Petra, zeker weten. Bij mij hebben ze door het koude voorjaar gewoon en hele tijd niets gedaan.
Marthy zei…
Volgend voorjaar toch maar een paar knollen kopen, Sjoerd. Er zijn ook van die leuke kleine dahlia's, die ga ik ook eens nemen.
Mooi! Ik vind ze echte moestuin-bloemen ;o) Met het opruimen van mijn eigen moestuin heb ik mijn knollen aan diverse liefhebbers weggegeven. Hopelijk doen ze het daar goed, ik heb geen idee... Fijn dat ik even van jouw beauty's mee mag genieten :)
Emie zei…
Neem het me elk jaar voor, komt er nooit van bij mij. Geniet ik gewoon maar even van jouw mooie dahlia's
Marthy zei…
Ik zie ze ook niet echt in mijn border staan, Stefanie, alhoewel, die leuke kleintjes zouden er wel in passen.
Marthy zei…
Snap het helemaal, Emie. Ik heb ook dingen die ik me ieder jaar voor neem maar die er nooit van komen. Zwaar leven hebben wij toch, hihi.
Vlimbouter zei…
Dahlia's willen het niet doen in mijn tuin. Ik weet niet hoe het komt en ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar het lukt me niet!
miekequilt zei…
Mooie foto's. Wij hebben ze ooit gekocht voor in de tuin, maar dat was geen succes.
Marthy zei…
Het zijn knollen die gauw rotten, dus als jouw tuin te nat is zal dat waarschijnlijk het probleem zijn.
Marthy zei…
Zie bovenstaande, Mieke. Wel jammer want je kunt er veel plezier van hebben. Als je blijft knippen blijven ze bloemen geven tot in het najaar.
Ik ben gek op Dahlia's. Vroeger had ik een hekel aan die bloemen maar ik ben helemaal omgeslagen. Niets veranderlijker dan een mens. Je foto's zijn prachtig!
Marthy zei…
Ook ik had vroeger niets met dahlia's maar nu wel. Om te beginnen staan ze zo lekker kneuterig in mijn moestuin en verder zijn ze mooi op de vaas.