Doorgaan naar hoofdcontent

Het eiland Marken


De wandeling die we vandaag maakten met blogvriendin Jeanne en haar man stond al even in de agenda. Wel een beetje kort voor ons vertrek naar Frankrijk maar dat kwam door die druk bezette man van mij. Wat was ik blij dat we hem ondanks ons drukke schema toch maakten. Het weer kon niet beter en wat is het eiland Marken mooi. We dronken eerst koffie bij Jeanne en reden daarna naar de dijk die Marken sinds 1957 met het vaste land verbindt. Daar parkeerden we de auto en namen het voetpad dat ons van de dijk naar de oevers van het IJsselmeer voerden. Zo konden we het hele eiland rond lopen. Op de foto's zijn goed de werven te zien, kunstmatige verhogingen waarop de huizen in plukjes bij elkaar staan.


De vuurtoren op het meest oostelijke punt van het eiland. Die is gebouwd in 1700 en leek vanuit de verte op een paard. 'Het Paard van Marken' werd in 1839 omgebouwd tot de huidige ronde toren en is nog steeds in functie. Op het hek voor de vuurtoren zagen we dit bord. Het duurde even voordat we doorhadden wat hier verboden is. Er mogen geen drones vliegen in de buurt van de vuurtoren.


De eerste buslading toeristen liep al rond op Marken maar er was nog genoeg plek om op een zonnig terras wat te drinken. Weer een heerlijk dag achter de rug op een echt Hollands plekje. Maar dit is voorlopig toch echt de laatste wandeling op vlakke ondergrond, de volgende wandeling is in de bergen van de Ardèche. 




Reacties

Mirjam zei…
Oh, Marken is zo mooi! Ben en ik zijn er twee jaar geleden geweest en ik zou er zo weer naar toe willen. Al die lieflijke huisjes... en natuurlijk de winkel van Sijtje Boes... Komende zomer gaan we er met mijn ouders nog een keer naar toe.
Wat heerlijk dat jullie deze wandeling zo hebben gemaakt, onder de constante zon was dat echt een cadeautje denk ik zo maar...
Fijne avond,
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Wat was het prachtig weer, Mirjam, ja, dat was echt een cadeautje. En het eiland is echt een bezoek waard.
jeanne zei…
Morgen volgt mijn verslag van deze leuke wandeldag. Ik loop een dag achter op mijn blog.
Inge zei…
Oh, wat zijn er nog veel mooie plekjes in Nederland waar ik nog niet ben geweest
Mooie afsluiter van jullie verblijf in Nederland. benieuwd hoe het in Frankrijk is!!!!
Lida zei…
Zo'n geweldig leuk plaatsje. Ik ben er een paar jaar geleden nog geweest. En ook in mijn jeugd met mijn ouders. Bijzonder zijn ook die oude filmpjes van Marken op YouTube. Bijvoorbeeld van begin jaren 30. Alle dorpelingen in klederdracht. Mannen en jongetjes met enorme pofbroeken. En toen ook al rijen toeristen.
Marthy zei…
Leuk, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en foto's van deze mooie dag.
Marthy zei…
Ja, Inge, er valt nog veel te ontdekken in Nederland.
Marthy zei…
Ik ben vooral benieuwd naar mijn tuin.
Marthy zei…
Ik heb net even een paar van die filmpjes bekeken, Lida. Echt geweldig, bedankt voor de tip.
Wat een heerlijke afsluiting van je Nederlandse wandelseizoen. Genieten met een grote G.
In de weer zei…
Mooi, zet ik op m'n lijstje, ben er nog nooit geweest ( wel in Volendam ) .
Goeie reis naar Frankrijk en veel plezier in je tuin en natuurlijk met de, daar ook, mooie wandelingen.
Marthy zei…
Op naar het Franse wandelseizoen, Jeanette.
Marthy zei…
We gaan aanstaande zondag rijden, Toos, eerst nog wat te doen in en rondom het huis. Ben nu de keuken aan het soppen;-)
Sjoerd zei…
Ik zie het alweer, een plek om ook eens te bezoeken. Het wordt tijd voor mijn pensioen...
Marthy zei…
Jij krijgt het heel druk na je pensionering.
Mooie plaatjes van Marken, prachtig die huizen zo in de kleuren groen, wit, grijs en zwart.
Nou ja zeg.. laat ik nou net vanmiddag bedenken dat ik met dit mooie weer wel naar Marken zou willen gaan ;o) En nu zie ik jouw foto's van dit mooie plekje! Bedankt, nu was ik er dus toch eventjes, dank zij jou :)
Marthy zei…
Ze zijn mooi, die houten huizen, Antoinette. Allemaal goed in de verf, niet eentje verwaarloosd.
Marthy zei…
We zijn het hele eiland rondgewandeld, Stefanie, en dan is het heerlijk rustig. Dan geniet je echt van dit mooie eiland.
Wieneke zei…
Geweldige wandeling op geweldige plek met geweldig weer. Ik heb de foto's bij Jeanne bekeken. Meteen enthousiast geworden.
Onliemie zei…
Hoe schoon is dat daar! Heerlijk... helemaal vakantie via mijn computerscherm! Dankjewel Marthy! :-)
Marthy zei…
Een heerlijke wandeling waard, Wieneke.
Marthy zei…
Het is echt een eiland, Kris, door een dijk verbonden met het vasteland.
De sfeer van vroeger, van hun isolement hangt nog tussen die oude huisjes.
Dufraing Marc zei…
Nederland blijkt voor mij toch nog wat onbekend land te zijn - onbekend/onbemind???? Ben benieuwd naar het relaas van jullie terugkomst in FR. Ben intussen zelf al 2 weken hier - prachtige dagen gehad - veel tuinwerk gedaan - jullie zitten wel hoger - ik zit zelf aan de voet van de Pyreneeën op +/-150 meter. Maar de afstand naar het zuiden zullen jullie ook wel voelen. Goeie reis!!!
Marthy zei…
Je zou toch door mijn wandelverslagen onderhand moeten weten dat Nederland prachtig is, Marc. Hoop op goed tuinweer, want er is genoeg te doen. Verleden jaar hadden we een heel koud voorjaar want lang doorzette.
Dit is al een ouder log van je maar ik had 'm bewaard in Bloglovin omdat ik 'm per se wilde lezen. Blij toe, want je foto's zijn schitterend!
Lieve groet.
Marthy zei…
Mooie plek, Mirjam. We hebben daar genoten, mede dankzij het prachtige weer.