Doorgaan naar hoofdcontent

Noordhollands Duinreservaat

We hadden vanmorgen afgesproken in Castricum met de ouders van een van onze schoondochters die al jaren goede vrienden van ons zijn. Met elkaar hebben we al heel wat wandelkilometers afgelegd en voegden daar vandaag weer wat aan toe. Onze wandeling begon bij bezoekerscentrum De Hoep van het waterleidingbedrijf PWN. Er loopt een kudde Schotse Hooglanders in het gebied, zij zorgen er voor dat de open vlaktes niet dichtgroeien.


De route die wij liepen gaat door de duinen en langs het strand, door de bossen en langs duinmeertjes en over prachtige open vlaktes begroeid met allerlei planten en struiken. Na een klim kwamen we op een uitzichtpunt waar op een bank dit plaatje was bevestigd. Ontroerend vond ik het.



Had ik al gezegd dat we heerlijk weer hadden. Zelfs aan strand was het prima, er stond nagenoeg geen wind. We liepen langs de vloedlijn naar Castricum aan Zee. Men was druk bezig al de huisjes weer op te bouwen.  Naast die huisjes liggen een paar strandtenten die het hele jaar open zijn en daar hebben we zitten lunchen. Het was er gezellig druk, veel mensen profiteerden van het lekkere weer. Op de terugweg zagen we tientallen Jan van Genten in de bomen zitten. Aan het eindpunt nog even gezellig koffie gedronken met elkaar waarna we ieder een andere kant opgingen, zij naar het noorden, wij naar het zuiden. 






Reacties

Jeanne zei…
Mooi gebied daar!
miekequilt zei…
Heerlijk , het wordt echt zomer. Wij kwamen vroeger vaak op de camping van Castricum. En dan gingen we natuurlijk vaak naar het strand. Leuk om er weer eens over te lezen.
Emie zei…
Wat een ruimte. Ik heb jaren geleden het Visserspad gelopen en kwam toen ook door dit fraaie gebied.
Marthy zei…
We zagen het rood/witte teken van het langeafstandspad, Emie. Heel mooi gebied, we gaan hier nog eens lopen.
Marthy zei…
Vandaag, net als gisteren, voelde je het voorjaar, Mieke. Wat is dat lekker.
Sjoerd zei…
Ik zou daar best kunnen wennen...
Marthy zei…
Sjoerd, en dan dat mooie Limburg achter je laten.....
Bertiebo zei…
Mooi daar. Zelfs ik heb daar wel eens gelopen, hihi
MarijkeO zei…
Ha Marthy, jullie hebben weer genoten! In de bomen zitten Aalscholvers. Jan van Genten zijn vogels van volle zee die broeden op rotseilanden langs de Engelse en Noorse kust. Aalscholvers broeden in bomen in moerassen en tegenwoordig ook op vele plekken in de duinen
Marthy zei…
Ik zou met moeten schamen, heb wel wat verstand van planten maar totaal niet van vogels. Maar leuk dat jij me wat vertelt over beide soorten. Een stukje verderop waar ik deze foto nam zaten er nog veel meer, mooi gezicht.
Marthy zei…
Wat hebben wij in Nederland toch prachtige kustgebieden, Bertie. Ook bij Schoorl vinden wij het zo mooi.
Marthy zei…
In het verleden heb ik er veel gelopen maar was er nu al jaren niet geweest. Mooi gebied, heel uitgestrekt.
Wat een heerlijke dag was het he. Jullie maakten een heerlijke wandeling, wij een fietstocht. We wilden ergens heen, maar oudste zoon had de auto mee. Daarom maar op de fiets gestapt naar een open huis, 16,5 km. verderop. Maar door het mooie weer was dat geen straf.
MarijkeO zei…
haha ik weet niks van tuinplanten, ik schaam me vaak dat ik als bioloog niks van tuinplanten weet.
Onliemie zei…
Mooi! Weer een prachtig stukje Nederland dat je ons leert kennen! En de zee... dat is altijd vakantiegevoel voor mij!
Marthy zei…
We zagen zoveel mensen genieten, Jeanette. Fietsend of lopend. Men was toe aan zo'n weekend.
Marthy zei…
Omdat ik geboren ben aan de kust heb ik niet echt een vakantiegevoel bij de zee. Bij mij komen er herinneringen boven drijven aan mijn jeugd. Dagen brachten wij aan het strand door, wat was dat fijn.