Doorgaan naar hoofdcontent

Schouw

Deze platte boot zagen wij voor een boerderij liggen toen we zondag liepen te wandelen. Je ziet ze veel hier en ze worden ook nog wel gebruikt. In deze omgeving wordt het een schouw genoemd en de boeren gebruikten de grootste om koeien te verweien. 
Op de foto's van gisteren kan je wel zien hoeveel water er hier is en een koe moest weleens van het ene naar het andere weiland gebracht worden, dat ging dus met zo'n schouw.

Ook werden ze veel gebruikt om  de melkbussen en andere zaken van en naar de boerderij te brengen. (foto internet)

 De eerste vierentwintig jaar hebben wij hier in Stolwijk in een klein huisje gewoond, het was van een schouwenmaker geweest. Achter, aan het huis vast stond een grote timmermanswerkplaats waar schouwen werden gemaakt. 

Ik ben even gaan zoeken in oude fotoalbums en vond nog een paar foto's. Die schuur zorgde voor extra woon- en bergruimte want het huis was echt klein, zeker met drie opgroeiende kinderen. Maar het stond vrij, we hadden een grote tuin en alle feesten, ook van de kinderen, werden in die grote timmermanswerkplaats gehouden. We hebben er allemaal mooie herinneringen aan.


Reacties

Jan uit Perth zei…
Mooie herinneringen, Marthy!
Annelies zei…
Dat huis ziet er heel gezellig uit! Ik had trouwens nog nooit gehoord van het woord schouwenmaker; had je de foto van die boot er niet bij gezet dan had ik vast aan een schouw boven de kachel moeten denken! Weer wat geleerd, Marthy!
Oh leuk Marthy. Geluk zit niet in een groot huis....
KnutzEls zei…
En vanuit Stolwijk werd er dus ook kaas in vervoerd. Het woord schouw kende ik wel, mijn vader kwam van Streefkerk, uit de buurt dus.
Marthy zei…
Daarom maakte ik deze blog, Annelies. Ik weet dat veel mensen het woord schouw niet in verband brengen met een boot.
Marthy zei…
Toen ik daarna in een veel groter huis kwam wonen met veel o.a. centrale verwarming waardeerde ik het comfort maar werd er echt niet gelukkiger door.
Marthy zei…
Net aan de overkant van de Lek, dat is onze buurt, Els.
Een mooie beschouwing van een mooie tijd!
Pippa's Hus zei…
Wat zien die foto's er heerlijk Hollands uit! Mooie herinneringen. XX Esther
Ik weet vanaf nu wat een schouw is :-)
Sjoerd zei…
Leuk verhaal, heb ik toch weer wat nieuws geleerd...
Bertiebo zei…
Ik kende de schouw niet. Leuk om te lezen
Wieneke zei…
Ach, wat een leuk huisje, zeg. Klein betekent ook vaak knus en gezellig. Ik denk er wel als ik een enkel keertje naar immense huizen kijk in bijv. Binnenstebuiten. Dan zitten er twee mensen in zo'n enorme glazenkast te rammelen. Alles design en de kleuren op elkaar afgestemd en een glimmende joekel van een keuken enz enz. Maar het woord gezellig komt dan niet meteen bij me op :-)

Marthy zei…
Oei, ik heb geen design en er is niet veel op elkaar afgestemd. Maaaar, gezellig is het wel.
miekequilt zei…
Ik dacht dat je blog zou gaan over het schouwen van sloten. Daar werd waarschijnlijk zo’n boot bij gebruikt,denk ik.
Marthy zei…
Het heeft niets met elkaar te maken, Mieke maar dat schouwen van sloten wordt hier ook gedaan, sloten genoeg.
Dat is ook zo Marthy. Wij woonden eerst in een woonboot, waar we 's winters eerst de waterleiding moesten ontdooien met de föhn. Nu waarderen we nog steeds dat er elke morgen gewoon warm water uit de kraan komt. Met iets minder beginnen is voor niemand slecht.
Johanna zei…
Bedankt voor de tip. Ik heb het rondje vandaag in tegengestelde richting gelopen. Schitterend!
Marthy zei…
Wat leuk! Woon je hier in de buurt? Kunnen we samen eens wandelen.