Doorgaan naar hoofdcontent

Muurschilderingen

Ik ben er de laatste tijd eens op gaan letten maar je ziet ze steeds minder, die mooie muurschilderingen die zo typisch zijn voor Frankrijk. De bovenste twee foto's zijn reclames voor dranken maar dan wel heel verschillende. De een voor vermouth en de ander voor bronwater.

 
Muurschildering waarin aangegeven wordt welke nering in het pand zit zie je nog wel veel, alhoewel het meestal niet meer klopt. Het café is woonhuis geworden en de bakker is allang gestopt, geen droog brood meer te verdienen in die piepkleine dorpjes.

En de onderste foto nam in toen ik vanmorgen naar de kapper ging. Deze muurschildering zal niet zo oud zijn maar ik vond hem wel grappig, vooral omdat het de communistische partij betrof. Ik had die jongens veel serieuzer gedacht, maar het volk ( zie het gele pamflet) verwacht waarschijnlijk zo'n frivool uiterlijk;-)

Reacties

Inge zei…
Hier in de dichtstbijzijnde stad zie je ze als je weet waar je moet kijken
KnutzEls zei…
Jammer ja. Nou vrrzamel ik ze maar op pinterest en heb vagecplannen er nog eens iets mee te doen...
Bertiebo zei…
Ja dat is zeker jammer als dat allemaal verdwijnt.
Marthy zei…
Wij waren afgelopen februari in Harlingen waar ze opnieuw aangebracht waren op de gevels, heel mooi:http://heenenterugnaardeardeche.blogspot.fr/2016/02/vannacht-sliepen-we-in-franeker-bij.html
Marthy zei…
We wachten af, Els.
Ineke zei…
En...hoe zit je haar? Weer zo lekker geföhnd als afgelopen jaar? Ik wacht op de foto!
Hoest met mannekes hand?
Marthy zei…
Ja, Bertie, zeker jammer. Huizen worden opgeknapt en dan verdwijnen die muurschilderingen. Ik denk dat het erg duur is om ze opnieuw aan te laten brengen.
Marthy zei…
Op die foto kan je blijven wachten want die komt niet. En met de hand gaat het al weer een stuk beter, hij slaap 's nachts weer lekker. Vier kruiwagens per dag doet ie en verder leest hij veel.
Jolanda zei…
Mooi, ik hoop dat ik ze de komende weken tegen ga komen. Ik ga er in ieder geval meer op letten en ze fotograferen als ik ze zie:)
Sjoerd zei…
Hier in Valkenberg zijn er ook gerestaureerd of opnieuw aangebracht. Ik vind het wel wat hebben.
Marthy zei…
Ik hoop ze tegen te komen op je blog, Jolanda.
Marthy zei…
Een goed initiatief, Sjoerd, ze zijn het waard om bewaard te blijven.
Ageeth Mooij zei…
In Kampen (Overijssel) zijn de reclames op muren van panden in ere hersteld. De muurschilderingen dateren uit de de eerste helft van de vorige eeuw en zijn cultureel erfgoed geworden. Ik vind het prachtig allemaal. Die jij laat zien (en Alet van Toilylu) vind ik mooi omdat ze door de tijd zijn vervaagd en verkleurd en op oude (vervallen) panden staan. Mooi al die lettertypes en het handwerk.
Onliemie zei…
Heel speciaal die muurschilderingen... ik ga er eens extra op letten deze zomer!
Vlimbouter zei…
Hier bij ons zie je ze niet meer. Jammer... ik herinner ze me wel nog uit mijn kinderjaren.
Wieneke zei…
Je moet natuurlijk ook wel knappe schilders hebben, die zoiets kunnen maken c.q. restaureren. Ik zag vorige week een schilder heel precies Anno 1863 schilderen boven de voordeur van een prachtig huis in een naburig dorp. Vak apart, hoor.
Marthy zei…
Goed dat ze opgeknapt worden, we moeten zuinig zijn op dat soort dingen. Op sommige plaatsen in Frankrijk gebeurt het gelukkig ook.
Marthy zei…
Je zal ze zeker tegenkomen, Kris als je eens door een oud dorpje loopt te dwalen.
Marthy zei…
Vaag herinner ik me er wel een paar. Nu ik harder nadenk weet ik weer dat veel hotels(ik kom uit een badplaats) afbeeldingen of namen op de muren hadden.
Marthy zei…
Dat is ware kunst, Wieneke.
Lida zei…
Hee....leuk om te fotograferen als we straks op vakantie zijn in Frankrijk. Goed idee! Ga ik ook doen.
Elizabeth zei…
Ik houd van die muurschilderingen! Als we in Frankrijk zijn, maak ik er als het even kan foto's van. Jammer dat ze verdwijnen!
Marthy zei…
Ze zijn mooi hè Elizabeth. Jammer dat er steeds meer verdwijnen.
miekequilt zei…
Dit jaar vielen ze me weer op in Normandië. Schitterend , zulke muren. Vooral die mooie oude kleur blauw.
Marthy zei…
Die mooie verweerde kleuren, zo mooi Mieke.