Doorgaan naar hoofdcontent

Vrijheid

Ik ben jarenlang rond deze tijd van het jaar voor een dag of tien naar ons huis in Frankrijk gegaan. Ik ging alleen, Mart had het veel te druk in zijn fietsenzaak. Ik nam dan de trein naar Valence en de bus naar Privas waar een van de buren me af kwam halen. Heerlijk was dat, dagenlang alleen maar tuinieren en lezen. Ook ben ik een keer of vier vanaf  Valence in drie dagen lopend naar het huis gegaan. Als ik dan 's middags op het oude station in Valence aankwam liep ik naar de overkant van de Rhône naar St. Peray. Daar wonen Sylvie en Patrice die hier in Le Serret ook een huis hebben en bij hen overnachtte ik. De volgende morgen steeg ik naar een kam die me hoog boven de Rhônevallei over voetpaden naar het Eyrieux dal voerde waar ik in een hotelletje sliep in St. Laurent du Pape. De tweede dag liep ik door het dal naar St. Sauveur de Montagut  waarna ik de derde dag over het plateau boven ons eigen rivierdal naar huis liep. Ik liep zo'n acht uur per dag maar had wel de tijd. In mijn rugzak zat een boek en halverwege de dag ging ik rustig met mijn voeten in een stroompje een uur zitten lezen. Wat heb ik genoten van deze tochten, dat gevoel van vrijheid, op jezelf aangewezen zijn, één met de natuur waar ik doorheen wandelde. Ik zou het zo weer doen.
De foto is genomen op 27 mei 2006.

Reacties

Sjoerd zei…
Wat let je...
Bertiebo zei…
Ik kan het me indenken.
Ik ben een schijtluis, zou zoiets nooit durven.
Emie zei…
Ondernemend zeg! Ik ben geen goede loper (meer) maar afgezien daarvan denk ik bij het clubje van Inge te horen.
Marthy zei…
Misschien ga ik het nog weleens doen, Bertie. Moet ik wel op gaan schieten, ik wordt er niet jonger op.
Marthy zei…
Ik ben niet bang om dit soort dingen te doen alhoewel veel mensen het natuurlijk voortdurend ontraadde. Gevaarlijk enzo. Ik voelde me alleen onbehaaglijk op station Rotterdam, eenmaal in de bergen van de Ardèche was ik helemaal op mijn gemak.
Pippa's Hus zei…
Wat een heerlijk avontuur! XX Esther
Dat is wat ik het meest mis sinds ik cvs heb: het zwerven op de fiets. Rugzakje om, helm op en gaan. Regelmatig meerdere dagen achter elkaar. Overnachtte ik bij "Vrienden op de fiets." Verdwalen vond ik niks erg. Je tocht leest heerlijk weg!
Ageeth Mooij zei…
Dat heb je maar mooi gedaan en het was zo de moeite waard dat je het weer wilt doen. Beter kan niet!
Marthy zei…
Ik dacht wel dat jij het gevoel zou begrijpen, Kakel. Ik ben eens verdwaald geweest in een bos en kwam er na ruim een uur achter dat ik een rondje had gelopen. Ik raakte niet in paniek en het kwam weer goed.
Marthy zei…
Ik zie wandelen nog steeds als een avontuur, Esther. Lopend de wereld ontdekken.
Marthy zei…
Ik hoop nog heel wat jaartjes te kunnen wandelen, Emie. Het is iets wat ik zo verschrikkelijk graag doe.
Marthy zei…
Zoiets doen geeft zo'n voldoening, Ageeth.
Jeanne zei…
Lijkt me heerlijk zo alleen in de natuur, maar of ik het echt zou durven daar in de Ardèche?
Je beschrijft het heerlijk, zou het ook zo willen doen. Maar dan in Denemarken, is meer mijn land. Heb de droom om daar nog eens een paar maanden te kunnen wonen.
Vlimbouter zei…
Zo'n lange tocht alleen doen zou ik nooit durven. Maar eens enkele dagen moederziel alleen in een huisje in Frankrijk zitten, zo zonder met iemand rekening te houden of voor iemand te zorgen? Daar droom ik al jaaaaaren van!
Marthy zei…
Ik hoop dat je die droom waar kunt maken, Jeanette.
Marthy zei…
Ik had in die tijd drie pubers in huis en een man die het alleen maar druk had. Wat heb ik van die vakanties genoten.
miekequilt zei…
Waarom ga je niet? Je kunt misschien ook je huis als vertrekpunt nemen voor een meerdaagse wandeling. Mobiele telefoon mee , leuke route uitstippelen en gaan!
Marthy zei…
Het begint de laatste tijd steeds meer te kriebelen, Mieke.
Annelies zei…
Je had het me al een keer verteld maar wat lijkt me dat heerlijk om te doen, Marthy!!!
Ik zie je in gedachten daar al genietend en op je gemak wandelen.
Onliemie zei…
Knap zo in je eentje. Ik liep gegarandeerd fout...voor ik het wist zou ik zo weer in België staan! :-))
Marthy zei…
Ik had alleen maar een kaart maar verdwaalde toch een keertje. Is goed gekomen;-)