Doorgaan naar hoofdcontent

Jachtseizoen

Het jachtseizoen in Frankrijk is vandaag weer geopend en op bezoek bij vrienden werden wij er direct hard mee geconfronteerd. Onder het huis van Astrid en Niko is een huis waar de jagers bij elkaar komen en waar ook het wild wat geschoten is wordt geslacht. Men was erg tevreden want er was o.a. een groot wild zwijn buitgemaakt. Voordat zo'n beest geslacht kan worden moeten de stugge haren er afgebrand worden, een afgrijselijk gezicht getuige deze foto. Ik weet het, diervriendelijk ziet het er niet uit. Bedenk wel dat de jacht in Frankrijk aan strenge regels is gebonden en dat deze beesten heel wat kunnen vernielen. Bij ons thuis waren er vroeger varkens, konijnen en kippen voor de slacht en wij stonden er als kinderen vaak met onze neus bovenop dus ik ben op dit gebied niet zo snel geshockeerd, maar ik begrijp best dat dit voor veel mensen een walgelijke foto is. Ik heb even getwijfeld of ik hem wel zou gebruiken, maar dit heb ik vandaag meegemaakt, dit is ook Frankrijk.

Reacties

Emie zei…
Ook hier in Italie is het jachtseizoen weer begonnen. Dit soort situaties ben ik gelukkig nog niet tegengekomen. Ik ben er ook niet mee opgegroeid (hé, een verschilletje tussen ons)dus ik snap het allemaal wat minder. Maar 's lands wijs, 's lands eer. Wildbeheer kan ik begrijpen maar mensen die met elkaar voor de kick gaan doden, daar heb ik wel moeite mee.
Marthy zei…
Emie, gelukkig is in Frankrijk bij de jongere generatie die mentaliteit ten aanzien van de jacht aan het veranderen. Veel jongeren zien nu ook de noodzaak van natuurbehoud in. Maar de jacht op wilde zwijnen is in deze streken helaas hard nodig, alhoewel ik er van overtuigd ben dat er heel wat Franse jagers hun hobby voor de kick beoefenen.
Unknown zei…
Dat kan ook anders, namelijk met kokend water, dan komt het haar veel makkelijker los. En jagers jagen inderdaad omdat ze dat mooi en spannend vinden, net als dat veel mensen vissen mooi vinden om te doen, behalve dat het ook lekker is om het visje ook op te eten. Dat hoeft respect voor het dier niet in de weg te staan.
Marthy zei…
Wij hadden inderdaad als eens bij een jagershut gezien dat er kokend water gebruikt werd voor die haren.Minder akelig om te zien.
Frits Vergouw zei…
Hier in de Lot zijn veel te veel wilde zwijnen en zijn werkelijk een plaag voor particuliren en de agrarische sector! Hier beneden in het dal zijn er 33 neergeschoten in het dal. Ze vermenigvuldigen zich op dit moment veel sneller en komen zelf in huis om voedsel te zoeken. Natuurlijk zijn er feestjagers, maar een vergunning en materiaal kosten hier ook erg veel geld.....
Marthy zei…
Ook hier zijn er veel te veel, Frits. Tijdens onze wandelingen zien wij wat de zwijnen vernielen, ongelooflijk wat die beesten kunnen aanrichten.
simon korving zei…
Eh ... tja ... in Pas de Calais hebben we konijntjes, fazantjes, af en toe een ree.
Maar knallen doen ze de mannen, elke zondag feest.
Marthy zei…
Met wilde zwijnen die schade aanrichten heb ik niet zoveel moeite, maar konijntjes, fazanten en reetjes is van een andere orde.
Frank zei…
Ik woon en jaag in een commune van 2600 ha.in de Lot. Daar worden elk jaar (ja elk jaar) 70 reeën geschoten. Kun je je voorstellen hoeveel van die beesten er zijn als we er jaar in jaar uit 70 schieten en hoeveel landbouwschade die beesten veroorzaken. Daar bovenop nog een aantal zwijnen en herten.
Ik kan me overigens best voorstellen dat er mensen zijn die het slachten van een beest geen leuk gezicht vinden, maar ja het hoort erbij. Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat wij niet buiten hoeven te slachten, zodat het geen publiek spektakel wordt.
Marthy zei…
Frank,ik zie de noodzaak van het afschieten van wild wat veel schade aanricht wel in. En dit buiten slachten gebeurde in een gehucht met maar een paar huizen. Ik was de enige toeschouwer en hoewel ik ben opgegroeid met het slachten van dieren vond ik dit afbranden van de haren een gruwelijk gezicht.