Doorgaan naar hoofdcontent

De bouw van een kathedraal


Het boek wat ik nu lees is een historische roman. Geschiedenis vond ik op school altijd een boeiend vak dus is het niet zo gek dat dit genre boeken me aanspreekt. Een korten samenvatting (internet): In het Engeland van de twaalfde eeuw trekt meesterbouwer Tom met zijn gezin van stad naar stad op zoek naar werk. Ten einde raad vraagt hij onderdak in de priorij van Kingsbridge. Overste Philip ziet een hemels teken in zijn komst: Tom zou wel eens de man kunnen zijn die de magistrale kathedraal kan bouwen waar Philip altijd van heeft gedroomd. Maar zijn ambities zijn groot, en lang niet iedereen steunt zijn plannen...
Het is een dikke pil maar het is boeiend. De middeleeuwen komen helemaal tot leven, je ziet het allemaal zo voor je. Wat een gekonkel, verraad, afgunst, nastreven van eigenbelang en gemanipuleer! En dat op bisschoppelijk niveau. Terwijl koningen hun oorlog onderling uitvechten, hebben bisschoppen en graven veel te veel macht en invloed. Van gerechtigheid is niet of nauwelijks sprake en men kijkt niet op een druppel bloed meer of minder. Wat een harde tijd voor het 'gewone volk'. Zie dan maar eens een kathedraal te bouwen, wat heel interessant wordt beschreven. De kathedraal is er uiteindelijk gekomen maar is natuurlijk fictief. Volgens schrijver Ken Follett toont hij de meeste gelijkenis met de kathedraal van Salisbury, waarvan hieronder een foto.






Reacties

KnutzEls zei…
Dat is een heerlijke pil en ik geloof dat er ook nog een vervolg op is. Of dit is het boek in alle delen.
Als je er mee klaar bent, kan ik je van Follett ook nog de trilogie over de laatste twee eeuwen aanraden. Val der titanen / nacht van het kwaad / kou uit het oosten.
En de triologie van Jenny Glanfield over het Adlonhotel in Berlijn (Hotel Quadriga) vind je vast ook mooi.
Sjoerd zei…
Ik lees liever in de toekomst. Mijn vrouw en ik zijn grote liefhebbers van science fiction
Marthy zei…
Oh fijn, Els. Bedankt voor de tips.
Marthy zei…
Nee, Sjoerd, ik hou beslist niet van science fiction. Zo zie je maar, ieder zijn smaak, op allerlei gebeid.
Heidi zei…
Vroeger heette dat boek "De kathedraal", maar om één of andere reden kreeg het die andere titel. Prachtig, en het heeft nog een boek dat als vervolg kan gezien worden, maar dat je even goed apart kan lezen: Brug naar de hemel.
Val der titanen vond ik niet verteerbaar, ik ben gestrand op 100 bladzijden voor het einde en voel absoluut niet de zin om het nog eens opnieuw te proberen.
Een beetje in hetzelfde genre: Pausin Johanna, van Donna Woolfolk Cross. Bij deze zie ik net als bij Pilaren van de aarde en Brug naar de hemel de tag "verfilmd" staan.
Jeanne zei…
De kathedraal van Salesbury is mijn favoriet. Ik ga dit boek zeker lezen!
Marthy zei…
De hele bouw van zo'n kathedraal wordt in het boek beschreven, heel interessant maar ook heel knap, Jeanne.
Marthy zei…
Ha, als het allemaal zulke pillen zijn ben ik nog maanden zoet, Heidi.
Inge zei…
Ik heb het gelezen als 'de kathedraal', machtig mooi boek!
Ik heb net het boek: rode sneeuw in december van Simone van der Vlugt gelezen. Een historische roman over de Tachtigjarige oorlog. Vond ik ook heel interessant.
Het boek waar jij over schrijft, ga ik ook lezen. Bedankt voor de tip!
Marthy zei…
Ik ben goed over de helft, Inge maar vind het nu al een prachtig boek.
Marthy zei…
Ik ga morgen eens een lijstje maken van al jullie tips. Fijn, die blogwereld.
Lot zei…
Al lang geleden voor de eerste keer gelezen en kort geleden in de kringloop gekocht en ga hem weer eens lezen. Ook de trilogieserie heb ik.
Fijne schrijver, zijn thrillers vind ik minder fijn om te lezen.
Marthy zei…
Ik las op internet ook al dat zijn thrillers niet bijzonder zijn, Lot. Maar gelukkig wel dit boek.
Annelies zei…
Ha Marthy, nog eentje voor je lijst: "Parijs" van de schrijver Edward Rutherfurd, historische roman. Ken je dit boek al? Mooi!!!
Een wandeling door de geschiedenis van Parijs aan de hand van de geschiedenis van twee families die elkaar door de eeuwen heen op elk gebied beconcurreren, aldus de beschrijving op het omslagblad.
Marthy zei…
Genoteerd, bedankt!
Geweldig, wij hebben met heel veel plezier de serie bekeken. Het boek staat nu bovenaan mijn lijstje, dus als je het uit hebt... haha!