Doorgaan naar hoofdcontent

Nicola

Ik heb al aardappelen gekocht, pootaardappelen wel te verstaan hè. Een beetje vroeg want we gaan nog niet naar Frankrijk. En als we daar zijn moet ook eerst de moestuin nog klaar gemaakt worden. Maar ik wilde perse Nicola, want dat is een lekkere vaste aardappel die je ook goed kan gebruiken in salades, dan heb ik niets aan een kruimelige aardappel. En wij zijn gek op maaltijdsalades waar je van alles in kan gooien. Die Nicola is als pootaardappel zo uitverkocht, dat merkte ik verleden jaar. Toen heb ik me voorgenomen om een volgend jaar super vroeg te zijn. Koel en donker kan ik de aardappelen nog prima een poosje bewaren.

De kweker waar ik en iedereen in Stolwijk en omstreken zijn aardappelen en groenteplantjes kocht moest om gezondheidsredenen stoppen maar gelukkig heeft een andere kweker de handel overgenomen. Op de zolder van deze loods  stond een grote tafel met wel 20 verschillende soorten pootaardappelen. Beneden waren al veel groenteplantjes te koop maar daar wacht ik nog maar even mee.

Reacties

Emie zei…
Een goede voorbereiding is het halve werk. Heerlijk om alwwer met dat ándere leven bezig te zijn.
Dufraing Marc zei…
zijn dat vroege-halfvroege-late aardappelen? Ik plant graag ook vroege (ook in Z-FR) omdat we dat zo lekker vinden "nieuwe aardappelen". Ik neem ze ook mee en laat ze dan toch al wat scheut krijgen. Dit doe ik in eierdozen (gemakkelijk te verplaatsen en te transporteren over die afstand met minder risico op beschadiging van de scheut) Ik plant ze dan zo snel mogelijk als ik ginder ben. Vorig jaar hadden ze nog een tik gehad van de vorst maar dit ga ik dit jaar beter in de gaten houden en eventueel, indien nodig, toedekken.
Je bent er mooi op tijd bij, maar te laat zijn gebeurd je geen 2e keer toch!?
miekequilt zei…
O wat heerlijk, eigen aardappels in de salade.
Vlimbouter zei…
Nicola is ook mijn favoriete aardappel. Maar mijn aardappelen komen helaas niet uit mijn eigen groentetuin. Eigen aardappelen smaken vast dubbel zo lekker.
Ton zei…
Hoi Marthy, Mocht je ooit eens zonder vaste aardappels zitten en toch salade willen maken. Snijdt de aardappel rauw in kleine blokjes, even afspoelen en in kokend water gooien. Echt maar een paar minuutjes, (eigenlijk niet meer dan blancheren) dan kort afkoelen onder koud water en laten drogen op een theedoek.
Met groeten Ton
Sjoerd zei…
Lijkt me heerlijk, je eigen aardappelen eten...
Marthy zei…
Ik weet eigenlijk niet of ze vroeg of laat zijn, Marc. Maar in Frankrijk koop ik nog wat 'ratjes' en die zijn vroeg.
Marthy zei…
Bedankt ton, voor de tip.
Marthy zei…
De smaak van jonge aardappelen is echt heerlijk.
De allereerste aardappelen uit eigen tuin is echt een delicatesse!
Dit soort kende ik niet.
Pippa's Hus zei…
Vroeger hadden we onze eigen aardappelen, nu helaas niet meer. Ik hoop dat je een goede oogst zult hebben dit jaar. XX Esther