Doorgaan naar hoofdcontent

Gidsen in Gouda

Met Jeanne en haar man Sjaak deden we Gouda aan. Zij hadden deze stad nog nooit bezocht dus als gids loop je dan als eerste naar de Markt met zijn prachtige stadhuis, kan niet missen. Met zo'n strak blauwe lucht er boven doet dit grote gebouw het mooi op de foto, dus vooruit, nog maar even knippen. Het wordt tegenwoordig alleen nog gebruikt voor ontvangsten en trouwerijen. Je zal er wel wat voor over moeten hebben om als kersvers echtpaar hier op het bordes te staan terwijl je trouwfoto's genomen worden. Ik kan me zo voorstellen dat het niet weinig zal kosten om op deze locatie te trouwen.





Er is in de loop der eeuwen weinig veranderd in de Goudse binnenstad, je wandelt van de ene na de andere straat met mooie oude huizen. Hier wat kleintjes maar er zijn ook mooie statige gebouwen te bewonderen.



Op deze foto de visbanken. Hier werd vroeger de vis gelost die via de rivier Gouwe per boot de stad inkwam. Aan de andere kant van het water staat zo'n zelfde gebouw. En als je je dan omkeert zie je St. Jan die met zijn mooie toren boven alles uitsteekt. Daar liepen we ook nog even naar binnen maar dat komt later.


Reacties

Annelies zei…
Wat een mooie stad is Gouda! En die huizen met die geveltjes!
Ik ken de stad eigenlijk alleen maar van voorbij rijden, van de kaas en van de stroopwafels!
Toch ook maar eens op m'n lijstje zetten en eens bezoeken als we in Nederland zijn!
Mooie heldere foto's Marthy. Die van mij zijn wat overbelicht, jammer, maar wat was het leuk hè?
Marthy zei…
En voor dat bezoek ons natuurlijk even bellen, dan gaan we weer gidsen;-)
Marthy zei…
We hebben het ontzettend leuk gehad met elkaar, Jeanne.
Sjoerd zei…
Mooie foto's. Daar moet ik toch ook eens gaan kijken.
Ik sluit me aan bij Sjoerd
Marthy zei…
Ik moet er maar eens een Gouda daagje van gaan maken, Sjoerd en Toos. Dat zou leuk zijn.
Nog nooit geweest maar ziet er heel gezellig uit
Gouda heeft een heel sfeervol centrum en dat heb jij treffend op de foto gezet.
Emie zei…
Uit eigen ervaring weet ik hoe enthousiast jij Gouda kunt promoten. En heb je al gezien wat ik vandaag deed?
Jan uit Perth zei…
De Zuid-Hollandse Gidsenbrigade was weer erg aktief.... :-)
Wieneke zei…
Voor mij allemaal bekende beelden, dus heel leuk om te zien. Gouda is een echt Hollandse stad. Er wordt heel wat afgegidst door Bloglanders, he? :-)
Marthy zei…
Wij promoten wat af....
Marthy zei…
Actief volk, die bloggers, Wieneke.
Marthy zei…
Haha, je moet toch wat doen met je vrije tijd, Jan. Dus waarom dan niet onze mooie steden in het zonnetje zetten.
Pippa's Hus zei…
Ik ben nog nooit in Gouda geweest, maar als ik de foto's zo zie... Ook maar op het lijstje! XX Esther
Ziet er prachtig uit Marthy!