Doorgaan naar hoofdcontent

Gotische bogen

Tijdens onze fietstocht van gisteren kwamen we ter hoogte van Hilversum deze betonnen spoorbogen tegen, mooi om te fotograferen en extra mooi toen er ook nog een trein onder doorreed. Even gegoogled en ze staan aan de spoorlijn Utrecht-Hilversum. De bogen zijn in 1942 van beton gemaakt omdat er in die jaren grote staaltekorten waren. De bogen worden gezien hun vorm 'gotische bogen' genoemd en zijn zowel visueel als qua constructie uniek en heel bijzonder. Ze zijn in 2001/2002 tot rijksmonument benoemd. Ik was ze al eerder tegengekomen, ik meen toen ik het Floris de Vijfde pad liep.
 

Reacties

astrid zei…
leuk deze informatie, ik ga in november naar nederland en zal dan een paar keer deze route nemen met de trein. En ik zal nu zeker uit het raam kijken of ik deze bogen kan ontdekken.
Marthy zei…
Zo zie je maar Astrid, in Nederland is ook nog veel bijzonders te zien.