Doorgaan naar hoofdcontent

Lekkers met rabarber

Vanmorgen weer een emmer rabarber getrokken. Schoongemaakt en gesneden en daarna weer een paar kilo zakken in de vriezer gegooid. De aardbeien beginnen al aardig te rijpen en dan gebruik ik een groot deel van die rabarber om er samen met aardbeien jam van te maken. Verleden jaar had ik aan het eind van de zomer nog heel wat zakken rabarber in de vriezer liggen en ik heb er toen compôte van gemaakt die ik in Hak potten deed. Goed heet erin, deksel stevig dicht en je kan het maanden bewaren. 


Gisteren vroeg iemand naar het recept van de rarbarbercrumble, hier komt ie:

Rabarbercrumble 
Rabarber crumble is een eenvoudig te maken en toch feestelijk gerecht. Serveer hem lauwwarm of afgekoeld, bijvoorbeeld met crème fraîche, lobbig geslagen room of een bolletje ijs. Op het basisrecept valt veel te variëren, met donkerbruine basterdsuiker, gemalen amandelen, havervlokken, citroenrasp of grofgehakte hazelnoten in de kruimels. Vanillesuiker of wat fijngeraspte gemberwortel bij de rabarber, het is allemaal even lekker.

Ingrediënten voor vier personen
Voor de vulling: 500 gram rabarber, 50 gram lichtbruine of witte basterdsuiker
Voor de kruimels: 125 bloem, 100 boter, 75 gram basterdsuiker, theelepel koekkruiden, snufje zout

Bereiding
Maak de rabarber schoon, schil alleen de wat oudere vezelige stelen. Snijd de stelen in stukjes van ongeveer een centimeter. Doe de rabarber met 50 gram basterdsuiker in een ovenvaste schaal. Verwarm de over voor op 200 graden.
Meng de bloem, het zout, de koekkruiden en de suiker. Voeg de in stukjes gesneden koude boter erbij en bewerk het met de vingers snel tot een kruimelig deeg. Of gebruik de keukenmachine met menghaak. Strooi de kruimels over de rabarber. Druk ze licht aan.
Laat de rabarber crumble in ongeveer 30 minuten op 200 graden mooi bruin worden.


Reacties

miekequilt zei…
Het water loopt me in de mond.
In de weer zei…
Lijkt me erg lekker en, heel belangrijk, ook makkelijk. Kijk en daar houd ik van Marthy. Bedankt.
En het is heerlijk, weet ik uit ervaring!!
Sjoerd zei…
Mijn opa had vroeger ook rabarberstruiken staan en die at ik helemaal leeg
Ooit wil ik rabarber in m’n moestuin
Marthy zei…
Doen, Inge. Het is eigenlijk een heel makkelijke groente.
Wij hebben net de 2e rabarbertaart op. Voor morgenavond ga ik nog weer een nieuwe bakken. Krijg mijn knutselvriendinnen op bezoek.
Marc Dufraing zei…
Dankjewel voor t recept Mathy! Als ik binnen 2 weken terug in FR ben probeer ik het uit.
Onliemie zei…
Klinkt ongelooflijk lekker. En dat dan aan een tuintafel met prachtig uitzicht op de vallei... wat kan een mens zich meer wensen? Dat is leven als God in Frankrijk!
Marthy zei…
Hihi, dat laatste proberen we te benaderen, Kris.
Marthy zei…
Die taart van jou wil ik deze week eens gaan maken, Jeanette. Lijkt me heerlijk.
Toevallig......... gisteren aten we hier rabarbercrumble met slagroom.
Ik deed inderdaad havervlokken en gemalen amandelen in het deeg van de crumble.