Doorgaan naar hoofdcontent

Appeltjesgroen

We zagen dit huis toen we laatst door Schoonhoven wandelden. Leuk, die wit gepleisterde muur en dat fel gekleurde schilderwerk, ik mag dat wel. Het viel op tussen rest van de huizen van bruinrode baksteen. Ik moest meteen denken aan die mevrouw  in Den Helder die haar huis appeltjesgroen had laten verven. 

Tweeëntachtig jaar was die mevrouw en dan gewoon je huis appeltjesgroen laten schilderen, geweldig toch. Daar spreekt durf en levenslust uit. Maar zoals wel vaker gebeurd als je het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken, zij kreeg te horen dat ze haar huis over moest laten schilderen. Buren hadden geklaagd, die vonden te kleur te fel, zij overtrad het welstandsbeleid. 

Andere woningen zijn inderdaad ook beschilderd, maar in pastelkleuren wat bepaald is voor die wijk. Maar deze mevrouw had wel een punt want er zijn  in deze wijk ook huizen die steenrood, zwart en antraciet geschilderd zijn, bepaald geen pastelkleuren. Tot de hoge raad heeft zij gevochten maar zij kreeg helaas geen toestemming om haar huis appeltjesgroen te houden. Jammer, ik had het haar graag gegund.


Reacties

Emie zei…
Een beetje eigenzinnigheid kan zeker geen kwaad. Ook de bewoners van dit huis hadden lef met hun kleurgebruik!
Annelies zei…
We hebben precies hetzelfde tegen elkaar gezegd, toen we het verhaal hoorden en dat appeltjesgroene huis zagen. Vonden het heel jammer voor deze pittige tante dat ze de zaak had verloren. Als ik eerlijk ben, zou ik liever naast zo'n groen huis wonen dan naast een zwart huis!
Onliemie zei…
Ik had het verhaal nog niet gehoord dus ben even gaan googlen. Je vraagt je toch af waar mensen zich mee bezig houden en waar ze zich mee moeien. Ik vind het in ieder geval niet consequent in die buurt. Moest ik Ineke zijn, ik overschilderde mijn huis in knalknaloranje ook al vond ik het misschien zelf niet mooi. De zuurpruim zou het zich nog beklagen. Zou het dan ook weg moeten met een"oranje boven"- kleur? :-)
Onliemie zei…
Nu vergat ik nog even op te merken dat ik het huis dat je fotografeerde wel heel erg mooi vind.
Judy zei…
Tja, ik vond dat groene huis ook leuk.
Marthy zei…
Haha, leuke reactie!
miekequilt zei…
Zo, wat een leuk huis, Marthy. Heerlijk, die vrolijke kleuren. En van dat groene huis begreep ik ook niet, leuk toch, een beetje kleur in de wijk.
Elizabeth zei…
Ja, zo'n huis springt er meteen uit! Ik heb daar ook een artikel over gelezen van dat appelgroene huis...
Het is ook maar wat je gewend bent...
Bertiebo zei…
Smaken verschillen nou eenmaal. Ik vond het jammer voor die mevrouw. Maar ik snap de beslissing ook wel

KnutzEls zei…
Een beetje kleur kan geen kwaad. Dit ziet er ook mooi uit, zeker tussen allemaal stenen huizen.
Anoniem zei…
Ja, Den Helder heeft zijn voordelen, maar zeurpieterij is wel een item hier.
Sjoerd zei…
Dit past wel bij het huis. Hier aan de overkant hadden ze een huis in een tijgerprint geschilderd, dat moest er ook vanaf. Ik moet toch eens kijken of ik daar ook nog een foto van heb.
Griemmank zei…
Een landje met veel te veel regeltjes en zeurpieten.
schrijfsels zei…
Smaken verschillen, gelukkig is iedereen anders anders werd het saai. Ooit hadden we (vroeger, lang lang geleden) een achterbuurman die zijn huis okergeel schilderde. Haha. Dat was niks voor de 'nette' buurt.