Doorgaan naar hoofdcontent

Kasteel en Park Groeneveld

 We waren op bezoek bij onze vriendin Maria en die wil altijd wandelen met ons. Nou, ze woont in een prachtige streek en we reden binnen vijf minuten van haar huis naar kasteel Groeneveld in Baarn waar we eerst een broodje aten in het Koetshuis en daarna het prachtige park inliepen.

 

 Deze zomer wordt Maria negentig en ze loopt nog als de beste. 'Meer dan vijftien kilometer loop ik niet meer hoor' zegt ze dan verontschuldigend. Pfff, ik durf niet meer dan vijf jaar vooruit te denken over de gemiddeld twintig die ik nu nog per dag kan lopen.

Hij blijft nog trots overeind staan, deze boom die bijna vergaan is.

Kasteel Groeneveld is tegenwoordig in het beheer bij Staatsbosheer en deze beheert ook het 130 ha grote landgoed Groeneveld. Het is prachtig aangelegd en het is een genot om er te lopen.


 En we hadden geluk, hebben wij trouwens vaak vinden we, het bleef droog tijdens onze wandeling. Veel zon met prachtige wolkenluchten.

Reacties

Ageeth Mooij zei…
Wanneer je veel buiten bent, blijkt het reuze mee te vallen met de hoeveelheid regen. Fijne afspraak hadden jullie!
Marthy zei…
Het valt meestal mee, Ageeth. Achter glas ziet het er altijd erger uit.
Kees zei…
Hallo Marthy, Prachtige buitenplaats is dit en een mooie natuurlijke omgeving. Het is helaas geen kasteel omdat het is gebouwd in de 17e eeuw. De laatste echte kastelen zijn veel ouder, de laatste zijn gebouwd in de 16e eeuw, dit omdat zij niet langer hun verdedigbare functie konden behouden door de manier van oorlog voering, de grootste reden daarvan is de ontdekking van het buskruit.
Groet Kees.
Emie zei…
Pfoe, ik doe het Maria nu al niet meer na. En wat wandelden jullie weer in een mooie omgeving!
Marthy zei…
Het wordt op internet, o.a. Wikipedia en zelfs op hun eigen site wel een kasteel genoemd, Kees. Maar dat is waarschijnlijk allemaal opleuken want naar mijn gevoel is het inderdaad een buitenplaats. Hoe dan ook, het ligt er prachtig bij en is ontzettend goed onderhouden.
Marthy zei…
Als je zo gezond zo oud mag worden.......
KnutzEls zei…
Die 15 kilometer zijn mij ook iets te veel, maar ik hoop wel fit oud(er) te worden. In onze wandelclub zijn ook 80+ dames die anderen er met gemak uitlopen. En dat park is prachtig. Al diverse malen geweest en genoten!
Marthy zei…
Ik kijk maar niet verder dan vijf jaar vooruit, Els.
Zo fit wil ik ook wel oud worden, mits de bovenkamer dan ook nog meedoet ....
Bertiebo zei…
Een voorbeeld , die Maria!
Marthy zei…
Ze heeft ook nog een geweldig geheugen.
Je kunt alleen maar hopen, dat je op zo'n manier oud wordt. Mooie wandelstek hadden jullie!
Sjoerd zei…
Als ik zonder die wandelingen ook gezond oud kan worden vind ik het best.
In de weer zei…
Super voor Maria !
Prachtige omgeving, jammer genoeg nog niet bezocht.
Onliemie zei…
Wat een hippe Maria! Hoe cool is ze gekleed voor een 90 jarige. Zo wil ik ook 90 worden.