Doorgaan naar hoofdcontent

Mooi Gouda

Op de terugweg naar de auto liepen Floor en ik nog even naar Het Weeshuis, een van de mooiste gebouwen van de stad Gouda en dat begint al bij deze prachtige poort. In 1599 werd het Aalmoezeniersweeshuis in gebruik genomen. De rijkere wezen van Gouda gingen naar het Heilige Geestweeshuis, de armere wezen konden terecht bij het Aalmoezeniersweeshuis dat werd gerund door een aantal pittige vrouwen. Niet lang daarna werd het pand samengevoegd met de naastgelegen Jeruzalemkapel tot het Weeshuis zoals we dat nu kennen.

Ik ken het gebouw goed, zowel van buiten als van binnen. Jarenlang was de Openbare Bibliotheek in dit gebouw gevestigd en lezer als ik ben kwam ik er vaak.

Altijd als ik er binnenkwam door die poort stond ik even stil om de mooie binnentuin en de rode luiken te bewonderen. 

Het is nu een hotel met restaurant geworden en het ziet er leuk uit met die Franse terrasstoeltjes en die gestreepte parasolletjes.

Dochter vertelde dat het restaurant zelfs een Michelin ster heeft. Een vriendin van haar is hier net gaan werken als gastvrouw.

We liepen nog even door naar de St. Janskerk met zijn wereldberoemde gebrandschilderde ramen.


Net als het Weeshuis heb ik deze plekken al tientallen malen gefotografeerd, nu gewoon even met mijn telefoon. Ik blijf het mooi vinden, er gaat zoveel historie van uit.

Mocht je Gouda bezoeken, bekijk dan de St. Jan niet alleen van de Markt zijde waar trouwens alleen huizen voor staan. Loop de kerk rond, de langste van Nederland en kom dan in dit stille straatje. Aan de andere kant van de kerk ligt Museum Gouda.

Reacties

In de weer zei…
Aan je foto’s te zien is een wandeling daar echt de moeite waard.
Bertiebo zei…
Ik ben best vaak in Gouda geweest. Mooie oude stad, past in een rijtje: Hoorn, Delft, Middelburg enz.
KnutzEls zei…
Altijd goed om even rond om te lopen. Je ziet zo weer heel andere dingen.
Het is een prachtige stad. Die kun je nooit teveel bezoeken.
Judy zei…
Heel mooi! Wat hebben we toch een hoop mooie steden!
Emie zei…
Dat alles hebben we samen ook bewonderd. Wat ziet dat hotel er feestelijk uit!
Mooie plaatjes van Gouda, dat terras is heerlijk fleurig
Charlie zei…
Wat een mooi dagje in Gouda was dat! Vanaf de jongen op de bank tot en met het Weeshuis!
Sjoerd zei…
Prachtige foto's Marthy
Lies zei…
Heel mooi erfgoed! Super om daar te eten/logeren...!
Lie(f)s.