In een voormalig kerkje zit na een grote verbouwing sinds een paar jaar een kunstgallerie. De achtergevel van de Kunstkerk is voorzien
van een dertien meter hoge sculptuur van brons en glas. Het kunstwerk met
kleurrijk gebrandschilderd glas is speciaal voor de Kunstkerk ontworpen door
Studio Job en is gebaseerd op de contouren
van de oorspronkelijk oud-gereformeerde kerk.
Jezus met een windmolen in gebrandschilderd glas, bronzen
schildpadden die de gevel dragen en een kip bovenop de Kunstkerk.
De Kloostertuin, een perfecte plek om even bij te komen van de stadse drukte, midden in het centrum. Deze tuin bestaat al sinds 1572!
Soms is het waard om even naar boven te kijken.
Op dit pand houdt een keramische schoorsteendraak de
wacht. In de middeleeuwen waren veel huizen volledig van hout en op de
schoorsteen stonden vaak keramische vonk vangers om te voorkomen dat een
stadsbrand kon ontstaan.
Dit konden kleine huisjes zijn of door draken bewaakte stenen schoorstenen.
Schoorsteendraken zijn helaas een bedreigde diersoort
geworden in de loop der eeuwen, maar dit huis biedt hoffelijk onderdak aan een
prachtig exemplaar.
Ik ontdekte die schoorsteendraak omdat ik hier naar boven liep te kijken. Zo mooi hoe de oude panden in elkaar overlopen. Links een deel van de Augustijnenkerk.
Zicht op de Wijnhaven.
In de 17e eeuw waren er in Dordrecht drie broers De Beveren,
die een weddenschap afsloten wie de meest aanstootgevende gevel voor zijn
woning kon plaatsen. Twee van die drie panden staan er nog steeds: het
Bever-Schaep en De Onbeschaamde. De derde is afgebroken, omdat het te
schandelijk was.
Dis is De Onbeschaamde en wie nu kijkt naar het naakte jongetje zal er niet van schrikken, maar toen koningin Wihelmina
eens Dordrecht bezocht werd het edele deeltje van het knaapje wel afgeschermd
met een oranje lap.
Is het waar dat drie broers een weddenschap hadden of is het een Broodje Aap verhaal??
De Groothoofdspoort. Deze stadspoort ligt op het
punt waar de drie rivieren, de Oude Maas, de Merwede en de Noord samenkomen.
Boven de doorgang is de Maeght van Dordrecht te zien,
gezeten in een tuin. De omheining symboliseert haar ongehuwde staat en de
onneembaarheid van de stad Dordrecht. Volgens de Nederlandse schrijver Matthijs Janszoon Balen
(1611-1691) zou de poort lange tijd gediend hebben als gijzelkamer. Mensen
die hun schulden niet konden voldoen werden hier gemarteld.
Na de stadwandeling die bijna twee uur duurde en waar we ontzettend van genoten hebben wandelden we langs het water naar dit hoge gebouw, Villa Augustus.
Reacties