Doorgaan naar hoofdcontent

Rood met witte stippen


Als je op zoek bent naar paddenstoelen wil je toch graag een ook rode tegenkomen en dan het liefst nog met witte stippen. Dat beantwoordt aan het beeld dat wij Nederlanders hebben van paddenstoelen. Denk aan het bekende kinderliedje.

Nou, we vonden ze, de vliegenzwammen. Bij elkaar, in verschillende groottes.

De paddenstoelen stonden behoorlijk verscholen maar we heben hier en daar wat klimop en takjes weggehaald zodat ik ze goed in beeld kreeg. Deze waren echt zo rood als ze hier op de foto staan.

En deze was wat meer oranjerood. Bij elkaar stonden er wel een stuk of twaalf, sommige beschadigd maar een een mooi gezicht.

Deze paddenstoel kan je eten las ik. Het is het Stobbezwammetje en het is een opruimer van dode loofhoutstronken.

Ruim dertig jaar in Frankrijk en we hebben het nooit aangedurfd om paddenstoelen te plukken en vervolgens te eten. Veel buren van ons doen het wel maar die hebben de kennis, wij niet.

Behalve paddenstoelen hadden we ook nog oog voor ander moois. Deze oude schuur bijvoorbeeld.

En deze mooie bomenrij met de banen pas gemaaid gras ervoor. 

Bijna terug bij de auto zagen we nog een keer de Porseleinzwammetjes. Nu tegen een rechtopgaande boom.

Hiermee ben ik voor deze herfst helemaal tevreden gesteld aan mijn wens om wat paddenstoelen te zien. Er waren erbij die ik nog nooit gezien had. Wat een schoonheid!
 

Reacties

Bertiebo zei…
Nou, zeg dat wel. Echt prachtig en je foto's ook!
KnutzEls zei…
Ook dat zou je zo tekenen, kunstwerkjes zo in de natuur.
Judy zei…
Prachtig zijn ze! Eten zou ik ook niet durven, er is altijd een ander erop lijkende soort die giftig is.
In de weer zei…
Wat prachtig Marthy en die schuur is helemaal in stijl qua kleur.
In Frankrijk kun je, wanneer je paddenstoelen hebt geplukt bij ze bij de apotheek laten controleren of je ze kunt eten. Onze Franse vrienden hebben ons dat ooit verteld.