Doorgaan naar hoofdcontent

Plateau du Coiron

Onze wandeling van vandaag begon in het kleine plaatsje Saint-Laurent-sous-Coiron, wat ligt, de naam zegt het al op het plateau van Coiron. Dit plateau ligt vlak bij ons en is de overgang van de bergen naar het zuidelijke deel van de Ardèche. Het is er dunbevolkt en je kunt er prachtig wandelen. Op de foto hieronder zie je in de verte Aubenas liggen.

Het mag dan een klein plaatsje zijn daar maar de uitzichten zijn groots. Aan alle kanten heb je prachtig zicht op het omliggende landschap.




Het is de hele week koud geweest maar vandaag was het een prachtige dag. Wat een plezier om dan te kunnen wandelen in natuur die nu op zijn mooist is. Er stonden ontzettende veel wilde bloemen in bloei waar ik natuurlijk foto's van maakte. Ik zal ze jullie aankomende week laten zien in een aparte blog. Ondertussen moeten jullie het met de bloeiende brem doen.




Reacties

KnutzEls zei…
Zo als altijd weer schitterend. En die koe met de bergen op de achtergrond vind ik een prachtige foto! Alle andere ook, maar die koe raakt me op de een of andere manier.
Jeanne zei…
Ja, die koe........ Weet jij met welke steensoort de huizen gebouwd zijn daar. Met name het zwart valt me zo op.
Marthy zei…
Die koe met die vervaarlijke horens stond gelukkig op een behoorlijk afstand, ik heb de foto gecropt. Ik vond haar behoorlijk indrukwekkend maar ook zo mooi in dat lege landschap.
Marthy zei…
Leuk dat jou dat opvalt, Jeanne, wij kijken ook altijd naar de verschillende steensoorten. Dit is basalt. Hier even een stukje wat ik van internet haalde en wat de Coriron mooi omschrijft:
Het plateau van Coiron is de streek van het basalt, van vreemde koepels en versteende lava. Het vulkanische massief is 450 tot 750 meter hoog en omringd door zwarte kliffen. Geologisch gezien zijn ze 7 tot 8 miljoen jaar geleden ontstaan. Het plateau reikt tot aan de Col de l’Escrinet, toegangspoort tot het zuidelijke gedeelte van de Ardèche en de verbindingweg tussen Privas en Aubenas. Tijm, stekelbrem, den van Alep, bonenkruid, olijfbomen en lavendel geuren heerlijk naar het zwoele zuiden. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de kastanjebossen, de hoogvlakte en de valleien.
De terrassen van de Coiron zijn ideaal voor wandeltochten. In het voorjaar is het plateau van Coiron een kruispunt voor talrijke trekvogels zoals wouwen,wespendieven en vinken uit het noorden en duiven uit het zuiden.
Jeanne zei…
Was het maar niet zo ver! Zo mooi daar! Dank voor je informatie.
Sjoerd zei…
Een schitterend mooie reportage, vooral de foto van de ruïne geeft veel sfeer weer.. Ik ben nu al benieuwd naar je bloemenfoto's
Pippa's Hus zei…
Ik vind het nu al prachtig! En dan straks nog de bloeiende bloemen! Leuk! XX Esther
Onliemie zei…
Heel leuk dorpje en wat een uitzicht! Een camping is er vast niet? :-)
Marthy zei…
Het leek wel een adelaarsnest, dat dorpje, hoog gelegen met rondom die prachtige uitzichten.
Marthy zei…
Ik weet eerlijk gezegd niet of er een camping is daar. Het is totaal niet toeristisch. Een paar kleine dorpjes en verder alleen maar de prachtigste natuur.
miekequilt zei…
Wat fijn om even met jullie mee te kunnen wandelen.
Wat een prachtig dorpje in een schitterende omgeving. De bloeiende brem vind ik al geweldig. Verras me maar met de foto's van de bloemen!
Lieve groet.
Marthy zei…
De hellingen beginnen nu langzaam helemaal geel te kleuren van de brem, ik vind het na al die jaren nog steeds een schitterend gezicht.
Mirjam zei…
Wat is het toch mooi bij jou. Ik kan niet wachten om het met eigen ogen te zien allemaal. En wat heb ik zin in die mooie wandelingen...
Liefs,
Mirjam