Doorgaan naar hoofdcontent

Zeshonderd tips

We lopen aardig synchroon, de man en ik. Hij in de moestuin waar hij het grootste deel vrij van onkruid heeft en de grond losgewoeld met een spitvork. Spitten doen we niet meer. Veel te zwaar en er het wordt al jaren afgeraden, je zou het bodemleven te veel verstoren. En mijn border is voor meer dan de helft  schoon, het wordt weer een lust voor het oog. Als het weer zo mooi blijft zal er al gauw meer kleur in komen. 's Avonds lezen we wat over moestuinieren. Vlak voor we weggingen zag ik het tijdschrift van Gardener's World in de supermarkt liggen, het is heel lezenswaardig. Het boekje met 600 tips voor de moestuin schafte ik veertig jaar geleden aan toen we een winkel/werkplaats in Stolwijk kochten met een lap van een moestuin. We dachten in onze jeugdige onbezonnenheid dat we zo'n tuintje er wel even bij konden doen. Met drie kleine kinderen en een drukke zaak waarin zestig uur in de week werken normaal was. We kwamen er al snel achter dat dat teveel van het goede was en vonden gelukkig iemand die de tuin wel bij wilde houden. Maar dat boekje heb ik altijd bewaard en we zitten er nu  graag in te lezen. Op het spitten na is er niet zoveel veranderd op het gebied van groenten kweken en wij zijn amateurs, kunnen niet genoeg weten.

Reacties

Emie zei…
Ha, ha, wat denk je dat mijn wijnboer vandaag op dat krukje in de moestuin zat te doen? Ook bij ons handmatig onkruid weghalen. Wij hebben geen oude moestuinboekjes maar wel nieuwe en slurpen net als jullie alle informatie gretig op. Geen beter leven dan een moestuinleven.
Vlimbouter zei…
Ik heb geen moestuin. Hier in de buurt worden te veel plastiekverpakkingen verbrand in allesbranders. Ik vrees dat onze tuingrond giftig is. Maar ik heb vandaag wel ijverig de hele namiddag perken onkruidvrij gemaakt. Net als jij ben ik blij met het resultaat en wacht ik op de eerste bloemen.
In de weer zei…
Ik vraag me af of jullie nog wel echte amateurs zijn, zo langzamerhand............:-))
Ik ga eens op zoeken wat een spitvork is, ben al drie weken ( een dag in de week hoor ) aan het spitten in de tuin van onze zoon en schoondochter en dat is best zwaar.
jeanne zei…
Het klinkt anders al aardig vakkundig, wat ik zo lees.
Jacek zei…
Ik word nog regelmatig badend in het zweet wakker van het zwarte bessen plukken (die stonden, heel handig, aan de rand van de moestuin in een greppel), frambozen plukken, onkruid wieden en bladeren harken..:-)
Sjoerd zei…
Ik heb maar een kleine kruidentuin, maar geniet er net zo van...
Marthy zei…
We gaan ons de hele zomer weer kostelijk amuseren in en met die moestuin, Emie.
Marthy zei…
Heerlijk hè, die perken onder je handen te zien opknappen.
Marthy zei…
Toos, wat dapper van je, spitten is toch enorm zwaar.
Marthy zei…
De laatste 6 jaar geleerd uit boeken, tijdschriften en internet, Jeanne.
Maar wel opgegroeid met een vader die een hele grote groentetuin had. Ik denk dat er toch wat is blijven hangen van wat ik als kind zag.
Marthy zei…
Ja, die zwarte bessen plukken was wel een rot werk, dat weet ik ook nog wel. Onze tuinman vond dat maar niets, bessen, daar kon je niets mee. Haha, ik zette jullie wel aan het werk, hè. Daarom zijn jullie zulke flinkers geworden, o zo.
Marthy zei…
Klein of groot, als je er maar plezie rmee en van hebt, Sjoerd.
Elizabeth zei…
Echt..., hoeft spitten niet meer? Dat zou heerlijk zijn..
Wat een leuk tijdschrift! Wij genieten ook altijd zo van 'Landleven'.
Een (moes) tuin kost heel wat inspanning en tijd, maar als je ervan geniet is het een geweldige bezigheid. En dat doen jullie!

Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth
Mirjam zei…
Dat tijdschrift lijkt me sowieso heel leuk om te lezen, ook als je geen moestuin hebt. Ik doe wel eens wat in een grote bak en dan is het ook handig om er iets over te weten.
En zo'n boekje is natuurlijk helemaal geweldig. Zulke info verjaart ook niet...
Geniet van je weekend,
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Zoek maar eens op internet, Elizabeth, er wordt heel wat geschreven over wel of niet spitten.
Marthy zei…
Ik ben gek op dit soort tijdschriften, Mirjam en lees toch altijd weer iets wat ik nog niet wist.