Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste oogst

Op de aardappelen na is er nog niets gezaaid of gepoot in onze moestuin en toch kon ik al oogsten vanmorgen. De stelen aan onze rabarberplanten zagen er zo goed uit dat ik besloot een deel ervan te trekken. Dit is een soort die heel groot wordt en dikke en lange stelen heeft die meer groen dan rood zijn, maar ze geven een hele goede opbrengst. Ze zijn wel wat zuurder dan de fijnere soort maar ik gebruik de rabarber vaak in combinatie met aardbeien waar ik meestal een overvloed van heb.  Aarbeien/rabarberjam is echt heel lekker en als je van deze combinatie een moes maakt met een dotje crème fraiche erop lik je er je vingers bij af. Deze planten komen trouwens uit België, de vader van een vriendin stond ze af voor ons.

Na wassen en snijden ging er drieëneenhalve kilo in de vriezer, niet gek voor een eerste vroege oogst. Ik trok niet alle stelen eruit, de plant heeft blad en stelen nodig voor verdere groei. Mochten jullie nu denken dat ik al die wijsheid van mezelf heb, niet dus, zoveel verstand heb ik niet van moestuintuinieren. Maar ik ben wel slim want er is een heleboel te leren van anderen.  Mijn favoriete site op dit gebied is die van Diana , daar heb ik al zoveel van geleerd. Ze wordt langzamerhand zo beroemd dat er laatst zelfs een intervieuw in de Volkskrant van haar stond. Ik las het vlak voor ik naar Frankrijk vertrok.  Dat vond ik heel leuk want ik ben een echte fan van haar.


Reacties

jeanne zei…
Wat een oogst al! Dat belooft wat voor de rest!
Marthy zei…
Goed hè, we waren er zelf ook verbaasd over dat die rabarber zo aan de groei was gegaan.
Sjoerd zei…
Als alles zo goed gaat kun je er straks mee de markt op.
Inge zei…
Mooie blog is dat, daar ga ik eens wat vaker lezen.
En wat lekker, rabarber. Ik ben (als enige hier in het gezin) groot fan. Vorig jaar ook jam gemaakt met aardbei en rabarber, verassend lekker.
Marthy zei…
Ik zit hier achter mijn laptop even heerlijk te lachen. Haha, ik zie me al staan achter mijn klaptafeltje.....
Marthy zei…
Dan kom je voorlopig niet uitgelezen, Inge. Er staat ontzettend veel informatie op.
Onliemie zei…
Heel lekkere combinatie rabarber en aardbeien. En Belgische rabarber maakt het helemaal top! Uiteraard. ;-) Ik zie je al staan op de markt : tafeltje, parasolleke en dan een bordje met "rhubarbe flamand" en misschien ook nog biologique er bij? Vanuit Privas komen ze naar je toe! Zeker weten.:-)
Ageeth Mooij zei…
Wat een prachtige oogst! Wij hebben inmiddels 5 rabarberplanten en kunnen oogsten. Maar eerst moet ik tijd vinden om er moes van te maken. Wij eten het als bijgroente (koud). Ik ben opgegroeid met warme rabarbermoes als groente bij de gekookte aardappels en een stukje draadjesvlees. Diana's mooie moestuin is een geweldig 'naslagwerk'!
KnutzEls zei…
At vanmiddag rabarbertaart, niet te versmaden. Frans bladerdeeg, rabarbermoes, latjes deeg erover. En dat naast de rabarber in je kraampje. Krijg je vast een interview met defranse krant en word je beroemder dan Bardot :-)
Sjoerd zei…
Mart in de tuin en jij achter het kraampje. Haha, een beetje bijklussen om het pensioen aan te vullen.
Ik leer het weer van jou en dan is de cirkel rond (-:
Alleen de foto's zijn al een feest om te zien. Die gekleurde stelen in de mand en de aarde ernaast. Eenvoud treft me altijd weer.
Lieve groet.
Mooi altijd, geoogste rabarber. Zo fris ziet dat eruit.
Marthy zei…
En dan moet ik in mijn beste Frans uit gaan leggen wat er zo bijzonder is aan die 'rhubarbe flamand'. Maar ik verzin wel een gek verhaal hoor, daar ben ik goed in, in kletsen.
Ik denk dat we hier ook kunnen rabarber oogsten. We hebben deze week onze laatste spinazie uit de tuin geoogst. Lekker eigen kweek toch
Pippa's Hus zei…
Dat is al veel zo vroeg in het jaar! XX Esther
Marthy zei…
Wijnaten het vroeger ook veel bij de aardappels en vlees, maar dan wel koud. Met kaneel.
Marthy zei…
Nou, Els, die taart ga ik graag maken maar beroemd, nee laat maar zitten.
Marthy zei…
Eenvoud is kunst, Mirjam;-)
Marthy zei…
Ik vond het ook vroeg, maar het zijn prachtige stelen, Esther.
Marthy zei…
En dan het snijden. Wat heb ik dat vroeger thuis veel moeten oden.
Marthy zei…
En de voldoening.....
Onliemie zei…
Dat verhaal gaat geen enkel probleem zijn... lukt je vast! Dus? Wat houd je nog tegen? Zou een mooie blogpost opleveren! :-)
Elizabeth zei…
Dat is zeker een vroege oogst! En wat een rijkdom al die zakjes ...
Ik vind dat je echt veel weet over tuinieren hoor! Toch ben ik ook even op de site van Diana gaan kijken; wow ... dus ik ga haar maar volgen! Want ik wilde wel dat ik vroeger wat meer interesse had gehad voor tuinieren en wat beter had opgelet...
Marthy zei…
Ik weet wel aardig wat over vaste planten in een border, Elizabeth, ik heb ook in Stolwijk jarenlang een grote border gehad, dus ik heb wel wat ervaring. Maar moestuinieren is toch wat anders. Net als jij had ik wat beter op moeten letten als ik met mijn vader mee naar het land ging. Ik kom uit een traditioneel gezin. De jongens moesten mee helpen op het land, de meisjes in huis.
Vlimbouter zei…
Lekker! Rabarberconfituur! Die maakte mijn moeder ook altijd.
Mirjam zei…
Heerlijk hoor, rabarber, ik ben er gek op. En de ervaringen van anderen kunnen de beste lessen zijn. Zo zie je maar weer. Je bent dus echt een slimmerd Marthy..
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Die Diana weet zoveel, Mirjam. Ik ben blij dat ik van haar mag leren.