Doorgaan naar hoofdcontent

Alles lekker opgefrist

Waarschijnlijk door het mooie weer van de afgelopen weken is hier alles in de fruittuin als een gek gaan groeien. Prachtige vijgen, zo mooi gezond zien ze eruit. Die glans en dat nog tere blad er bovenuit. Ook de twee kruisbesstruiken dragen al veel vrucht. Het ziet er veelbelovend uit. Door de regen die er gisteren en vannacht is gevallen is alles lekker opgefrist, het land het het nodig.

Onze kwakkelende braam zou vervangen worden, er stond al een nieuwe op mijn lijstje voor de kweker. Dat is net doorgeschrapt want een plant die zo zijn best doet met zulk mooi jong blad ga je niet afdanken. Hij heeft het jarenlang prima gedaan dus ik gun de plant even een rustpauze. De scheuten lopen mooi uit en al zullen we dit jaar nog geen vruchten hebben dan toch zeker volgend jaar.


Reacties

Jeanne zei…
Wat maak je scherpe foto's van al dat fruit, mooi!
Onliemie zei…
Het ziet er allemaal heerlijk opgefrist uit. Njammie stekelbessen! In ons dialect zijn dat "kroenselen". En Kroenselvlaai vind ik de lekkerste van alle Limburgse vlaaien. Met dan nog zo'n beetje bloemsuiker er over. Het water komt me al in de mond!
En vijgen in onze tuin? Daar kunnen wij alleen maar van dromen! :-)
Emie zei…
Wij hebben hier een enorme hoeveelheid wilde bramen, die bijna niet te temmen zijn. Gek worden we van die slingeraars die egelantier en brem om zeep helpen. Hoe gaat dat met de kweekvariant? Is die een beetje in toom te houden? Want die vruchten... daar zijn we dan weer wel dol op.
In de weer zei…
En zo hoort het ook, goed zo Marthy, laat 'm nog maar even.
Marthy zei…
Hele terrassen overwoekerd met wilde braam hier, gelukkig niet op ons terrein. Maar met die gecultiveerde braam kun je heel goed leven. Je zal wel iets moeten hebben om de uitlopers langs te leiden. Kijk hier maar even: http://heenenterugnaardeardeche.blogspot.fr/2012/10/zondagse-klusjes.html
Marthy zei…
Als ik nu al aan kruisbessentaart of vlaai denk, mmmmm. Die ga ik zeker maken. Net iets lekkers gemaakt voor morgen;-)
Marthy zei…
Ik was zelf ook blij met de foto's, Jeanne.
Marthy zei…
De plant maakte weer mooie nieuwe uitlopers met veel jong blad, Toos. Dan gaat zo'n plant niet weg, ook al weet ik bijna zeker dat ik dit jaar weer geen braam zal hebben. Bij mij krijgt iedere plant een eerlijke kans en bovendien heb ik deze twintig jaar geleden van een dierbaar iemand gekregen.
Mooi die foto's! Ik loop hier wel te balen hoor. Wij hebben hier een een paar nachten nachtvorst gehad dus veel mooie planten (alle hortensia's) bloesem en kleine vruchten zijn kapotgevroren. De notenboom en de kleine vijgen stonden er zo mooi bij :-(
Marthy zei…
Wat erg, Alet. Ik kan me voorstellen dat je baalt, ik zou er dagen sacherijnig van zijn. Sterkte ermee.
Sjoerd zei…
Goh, hier zijn we nog lang niet zover met de tuin...
Jan uit Perth zei…
Ik val in herhaling Marthy; niet alleen de natuur, maar ook jouw foto's zijn weer wonderschoon!
Marthy zei…
Is verhuizen naar een plek zo'n 1.000 km lager een optie?
Marthy zei…
Bedankt, Jan. Het is voor mij een genot om die schoonheid op een plaatje vast te leggen.
Wat ver zijn de dingen bij jullie al. Hier net als bij Alet veel vorstschade. Hopen dat het nog weer goed komt. Afwachten....
Mirjam zei…
Ook hier een vijg in de tuin, in ons extra-ieniemienie voortuintje. Dat is echt een tuintje van slechts 4 vierkante meters. Maar wel eentje met een vijg dus.
Er zitten al een flink aantal vruchten in, die nog flink moeten groeien hoor, maar het is hier al weer een hele tijd zo koud, van groeien komt niet veel op het moment...
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Alles wordt hier nu in rap tempo heel groen, Jeanette. Ik heb al op meerdere blogs gelezen over de vorstschade, wat erg. Hoop voor jullie dat het zich hersteld.
Marthy zei…
Ook hier is de koude opeens ingevallen, Mirjam. Hoop dat het niet te lang duurt, want ik wil gaan poten in mijn moestuin.