Doorgaan naar hoofdcontent

Gladiool



Bij het woord gladiool denk je direct aan die stijve planten met de gekleurde bloemen maar dit soort is kleiner en veel eleganter.
En hij ruikt ook nog eens lekker.
Het is de Abessijnse gladiool, wit gekleurde bloemen met een donkerpaars hart. 

Het zijn zomerbolletjes en ik had ze ooit hier in de border, misschien wel twintig jaar geleden. Toen ik vroeg in het voorjaar toevallig een zakje van deze bolletjes zag liggen in een tuincentrum nam ik ze mee en gingen ze hier in april in de grond.

 Prachtig staan ze tussen de andere planten. Ze worden 40 tot 60 cm hoog en groeien graag in de volle zon.

Ik kocht een zakje met 50 bolletjes voor een paar euro en voor dat geld bloeien ze hier al vanaf half juni.

 Eigenlijk moeten de bolletjes in oktober uit de grond gehaald worden maar dat doe ik niet, ik gok erop dat ze wel overblijven. De grond is hier goed doorlatend en de warmte van de muur zorgt ervoor dat er in mijn border niet gauw wat bevriest. We zullen het volgend jaar zien.

Reacties

Griemmank zei…
Die ken ik niet. Ik hou eigenlijk niet zo van gladiolen, zal ze ook nooit kopen, maar deze zijn erg bijzonder. Ik zal er beslist naar gaan kijken bij het tuincentrum.
Sjoerd zei…
Ik vind het eigenlijk best wel een mooie bloem.
Deze zijn echt zo leuk!!
Marthy zei…
Ik hou ook niet van gladiolen maar dit zijn zulke leukertjes.
Bertiebo zei…
De 'gewone' gladiool was heel lang de enige bloem waar ik niet van hield. Heel lang. een paar jaar geleden was dat opeens over en ging ik de bloem waarderen. Maar deze bij jou vind ik nog veel mooier!
Bassie zei…
wellicht handig... de officiële naam : Gladiolus callianthus Murielae of Acidanthera :)
Bollen zijn vaak beschikbaar vanaf februari / mei.
miekequilt zei…
Wat een leuke vrolijke plant.
Dit is wel een hele mooie inderdaad.
Marthy zei…
Leuk dat je reageert en dank voor de informatie.
Mooie bloem! Ik had je zaadjes van de stokroos uit mijn tuin beloofd, maar helaas, nul bloemen en dus ook nul zaaddoosjes dit jaar. Maar je houdt ze tegoed
Annelies zei…
Wat grappig om te lezen dat er best veel mensen wat moeite hebben met de gladiool. Ik ben dus niet de enige! Maar....het moet gezegd.....dit exemplaar bij jou in de tuin is echt bijzonder!


Marthy zei…
Mijn tuin en ik hebben geduld, Alet.