Doorgaan naar hoofdcontent

Ongewenste gast in huis

 We waren vandaag alweer met onze aanhanger bij de oude zijderupsfabriek. Nu op het terrein vlak achter het complex en daar kon ik goed de boomhut zien en bewonderen. Wil je het van binnen eens zien kijk dan even op de site van 'Au Fil de Soi' onder het kopje foto's. En zou je er wel eens een romantisch weekendje willen overnachten dan moet je wel vroeg boeken, het huisje in de bomen zit al tijden van te voren vol.

 Maar wij kwamen daar niet voor de boomhut maar voor een hoge steiger. Wij hebben namelijk een marter die het bij ons op zolder reuze gezellig vindt maar wij vinden hem niet echt leuk. Hij maakt herrie 's nachts, houdt ons uit onze slaap. 

In Nederland heeft men er, vooral in het oosten van het land, ook veel last van. Ze willen nog weleens onder de motorkap van auto's kruipen en daar de bedrading kapot bijten. De marter is in Frankrijk maar ook in Nederland een beschermd dier. Er is eigenlijk maar één definitieve oplossing voor de overlast en dat is om alle toegangswegen naar je zolder dicht te maken.

 De marters zijn zo groot als een kat en kruipen door een gat van 5 à 6 centimeter. Hier en daar zaten er nog wat gaten hoog in de muur achter de dakgoten en die heeft Mart al dichtgemaakt.  De voorkant van het huis is jammer genoeg te hoog, zo'n tien meter en zo ver reikt onze ladder niet. 

Dus heb ik Christophe gebeld, hij heeft ons al meer geholpen met een klus. Nee, hij had geen hoge steiger maar Jerôme, de eigenaar van de oude zijderupsfabriek wel. En die vond het goed als wij hem kwamen lenen. Christophe heeft vandaag geholpen om de steigers met dit rupsgeval even te halen op het grote terrein.


Daarna is alles over geladen in onze aanhanger en Mart kan weer aan de slag. Zaterdagmorgen komt Christophe een handje helpen met de opbouw van het bovenste deel van de steiger. Ik geloof niet dat ik daar een foto van ga nemen, ik kan er niet tegen om twee  mannen zo hoog aan het werk te zien.

Reacties

Annelies zei…
Nu ja Marthy, dat is toevallig! Ernest heeft gisteren wat gaten dicht gemaakt omdat we ook het idee hebben dat er 'iets' onder de dakpannen zit, wat er niet hoort te zitten! Heel veel herrie maken, schijnt de marter ook te verjagen, heb ik horen zeggen. Gewoon een disco beginnen bij jullie in huis! Sterkte hoor en laat die mannen maar voorzichtig zijn.
Bertiebo zei…
Oh dat snap ik, ik zou ook niet durven kijken.
In de weer zei…
Wat een prachtige boomhut en een mooie site zag ik.
Nou Marthy, ik zou liever op een stijger staan dan slapen met een marter in de buurt.
Succes met het vangen.
KnutzEls zei…
Oh, wat een enge onderneming. Mart is vast heel voorzichtig, dus zal het wel goed gaan. Maar nee, niet kijken en dus ook geen foto's.
margaquilt zei…
Inderdaad wij wonen in het oosten en hebben onder de pannen van ons dak speciaal materwering laten maken door de dakdekker.
Want lawaai is erg maar als het ze lukt maken ze op drie plaatsen gebruik van de zolder.
een plek om voetsel te bewaren een plek voor ontlasting en een plak om te paren.
Onze auto is ook al aan de beurt geweest , ze zijn hier zo vrij dat ze s'nachts rustig door de straat lopen.
Zo zie je nog eens wat als je s'nachts niet slapen kunt en in de kamer zit.
Het zijn wel mooie beestjes dat wel maar het is goed om te zorgen dat ze buiten je huis blijven.
Veel succes met het werk zaterdag.
Groeten.
Marga
miekequilt zei…
Rustig aan Mart. Doodeng hoor, en ik snap dat Marthy niet gaat kijken.
Sjoerd zei…
Dat is vervelend als zo'n beest binnen zitje moet alleen zorgen dat hij niet boven zit als je het laatste gat dicht maakt.
Marthy zei…
Haha, daar is over nagedacht Sjoerd.
Marthy zei…
Echt, zou jij op zo'n enge hoge steiger durven staan?
Marthy zei…
De hele dag staat de radio aan op de bovenste verdieping maar uiteindelijk is dat niet de oplossing. Ik wil die ellende volgend jaar weer niet aan de hand hebben.
Ik weet hoe het voelt, als je man hoog op een steiger of ladder staat. Gewoon niet kijken.
Marthy zei…
Ik blijf zelfs binnen, Jeanne.
Mart, Marthy en de marter in les Martes :-)
Marthy zei…
Zo is het, Inge, we blijven er wel de lol van in zien hè.