Doorgaan naar hoofdcontent

Proeven op eigen risico

Chocolade met (zee)zout kennen we langzamerhand allemaal wel maar van chocolade met peper had ik nog nooit gehoord, laat staan geproefd. Alet stuurde me vanaf haar vakantieadres een pakje met twee leuke kaarten met daarbij die peper chocolade. 'Proeven op eigen risico' schreef ze erbij en inderdaad, het is echt heet. Bij de eerst hap denk je nog dat het wel mee valt maar dan trekt de pepersmaak door je mond... oef. Alet kampeerde in de Pyrénées-Atlantiques vlakbij het plaatsje Espelette, vooral bekend vanwege de chilipeper die er wordt gekweekt : de piment d'Espelette. Daar had ik weleens van gehoord maar nooit gedacht dat men dat ook in chocolade toe zou passen. Ik zal de chocolaatjes niet achter elkaar opeten maar zo nu en dan eentje, mmm...best lekker. Bedankt Alet, voor de originele post.

Reacties

Jeanne zei…
Onverwachte verwennerij en een onverwachte combinatie van smaken. Hoe bedenk je het.
Sjoerd zei…
Dat lijkt me het proberen waard, ik ben een echte pepperoniman...
Pippa's Hus zei…
Heel bijzonder, ik hou niet zo van heet dus of ik het zou lusten? XX Esther
Oh, jij ook! Ik heb ook zo'n fijn pakketje mogen ontvangen. En de waarschuwing is niet voor niets gegeven, ik weet nog niet wat ik ervan vind....
Marthy zei…
Echt verrassend, Jeanne.
Marthy zei…
Dan zou jij dit lekker vinden, Sjoerd, heel apart en heet.
Marthy zei…
Ik vind het wel lekker maar niet alles achter elkaar...
Ik vind de combinatie nogal verrassend, de chocolade erg lekker maar de hete nasmaak iets minder. We bezochten de fabricant van deze chocolade en dit is een van hun best verkopende soorten. Maar mensen kopen het misschien voornamelijk omdat ze er nieuwsgierig naar zijn? Een leuke blog maakte je ervan Marthy en mooie foto's :-)
Onliemie zei…
Ik ben geen fan. Kreeg ooit een hele doos praline's met allerlei speciale smaken. Geef mij toch maar de gewone... de witte van Leonidas...Heerlijk! Maar wel een leuke verrassing in de bus!
Dufraing Marc zei…
Espelette is echt de moeite om eens te bezoeken. De gevels van de huizen hangen er vol met pepers om te drogen. Er valt dan ook van alles te proeven - ook in de chocoladewinkel. Ik was er niet echt wild van.
Ageeth Mooij zei…
Wat leuk, ik denk dat het meer een mannending is zo'n smaak. Mijn man houdt van pittig ;-)
Het is in ieder geval heerlijk om echte post te ontvangen, zeker zulke mooie!
Marthy zei…
Ja, chocolade met peper...het prikkelt je nieuwsgierigheid wel. En bovendien een heel apart presentje.
Marthy zei…
Oh, die witte van Leonidas! Ik had een Belgische collega en als hij bij zijn moeder in Antwerpen op bezoek was geweest nam hij voor mij een doosje met alleen die witte erin mee.
Marthy zei…
Ik heb er foto's van gezien. Lijkt me leuk om eens te bezoeken.
Marthy zei…
Mijn man kan ook beter pittig hebben en vond de chocolade erg lekker.
Jij verwoordt het precies goed Alet. De chocolade is lekker maar de nasmaak van de peper is heftig.
Wieneke zei…
Oh jee, mijn reacties verdwijnen in cyberspace. Nog een keertje dan:
ik heb chocolade met peper nog nooit geproefd, maar het lijkt me wel wat. Wel doe ik wel eens witte peper op verse aardbeien. Heb ik een keer in een restaurant gekregen en dat was wel voor herhaling vatbaar.
Marthy zei…
Oh, wat leuk, witte peper op aardbeien, dat ga ik morgen proberen. We komen nog steeds om in de aardbeien en ik wil zo ook wel eens 'anders'.