Doorgaan naar hoofdcontent

Boerderijen in de Alblasserwaard

Bij een prachtige boerderij in de Alblasserwaard waar we gisteren waren zag ik deze hoekstenen. Van boven naar beneden stonden er de volgende teksten op:

1740 en een stond het water aan desen steen
1819 en een stond het water aan desen steen
1809 is het water aan desen steen gestegen

Heel even vroeg ik me af waarom 1740 en een gebruikt werd, 1741 had tenslotte ook gekund maar het was natuurlijk om het geschrevene te laten rijmen. Moo is dat!

Eigenlijk stopten we omdat ik bij dezelfde boerderij deze tafel wilde fotograferen, die zag er zo leuk uit. Daarna zag ik de hoekstenen pas.

En mijn allereerste aandacht werd getrokken door dit oude geldkistje. Men vertrouwt de passanten hier.

De laatste stop was deze prachtige boerderij, echt een juweeltje.

Wat direct opvalt aan de boerderij is het mooie siermetselwerk in zowel de zij- als voorgevel.

Oude en rijke boerderijen werden vaak gebouwd met ijsselsteentjes en veel siermetselwerk. Dat laatste werd geaccentueerd door de witte voeg.

Reacties

Sjoerd zei…
Mooie foto's Marthy, vooral de laatste foto's
Bertiebo zei…
Mooi! Dan ben je dus weer wat opgeknapt?
Marthy zei…
Heb toestemming gekregen om wat meer pijnstilling te mogen nemen en dat voelt een stuk beter.
In de weer zei…
En een beetje je zinnen verzetten helpt ook mee, als het kan natuurlijk.
Emie zei…
Wat een prachtige boerderijen en van dat open geldkistje word ik gelukkig, wat een vertrouwen.
Mooie serie boerderijen bij elkaar. fijn, dat het je lukt om wat afleiding te vinden.
Lies zei…
Wat een vertrouwen, tussen al dat moois!
Lie(f)s.
miekequilt zei…
Die tweede boerderij is prachtig. Fijn dat de pijnstilling werkt.
Edward McDunn zei…
Mooie foto's, het water heeft daar nogal eens hoog gestaan hè?
Margriet zei…
Mooie boerderij en bijzonder die stenen van allerlei tijden overstromingen. Dat geldkistje, dat kan daar blijkbaar nog.Ik weet niet of dat hier ook op zou gaan☻
Prachtig die oude boerderijen!!!!