Doorgaan naar hoofdcontent

Gent

Gent, wat een prachtige stad, ik zou het wel tien keer achter elkaar willen zeggen. Het is wat schitterende historische gebouwen betreft Leiden, Delft en Amsterdam bij elkaar en aan die gezellige sfeer die er heerst kan geen van onze Nederlandse steden tippen. Maastricht komt er misschien het dichtst bij.

We waren er verleden week vrijdag, net na de middag en begonnen met een lekkere lunch op een zonovergoten St.-Baafsplein. We keken uit op de zijkant van de St.-Baafskathedraal, thuis van 'Het Lam Gods" van Jan en Hubert Van Eyck, een van de meest bekende schilderijen ter wereld.

Deze kathedraal, de oudste parochiekerk van Gent, is gebouwd op de plaats van een kerk uit de 10e eeuw en een romaanse kerk uit de 12e eeuw die gewijd was aan St.-Jan de Doper.

Het aantal kunstwerken er in is niet min, maar dat bewaren we voor morgen zeiden we tegen elkaar, want dan gaan we met onze vier Belgische vrienden de kerk van binnen bekijken.

De Koninklijke Nederlandse Schouwburg aan het St.-Baafsplein met een gezellig terras er voor. De schouwburg is de thuisbasis van NTGent, een professioneel theatergezelschap.

Vlakbij de kathedraal de St.-Niklaaskerk die uitkijkt over de Korenmarkt. St.-Nicolaas was de beschermheer van de kooplieden en zeelieden, die brachten de centen samen om deze schitterende kerk te bouwen.

In een park achter de kerk zitten en liggen mensen te genieten van het lekkere weer en elkaars gezelschap.

Thuis had ik al een stadwandeling uitgedraaid en in ons hotel kregen we er nog een dus gewapend met genoeg informatie begonnen we op ons gemak door de stad te wandelen. We hoefden niet alles te zien, dat is trouwens in een stad als Gent onmogelijk in twee dagen tijd. Het was gezellig druk maar gelukkig niet overvol met mensen.

Prachtige winkelstraten met mooie puien maar we hadden weinig aandacht voor de koopwaar. Er was genoeg anders te zien.

We nemen de trap naar boven naar de St.-Michielsbrug.

Het is een van de vele bruggen over de Leie.

Ik heb veel foto's gemaakt dus de komende week krijgen jullie nog wel wat te zien van de mooie stad Gent. Helaas heb ik geen foto's van het 'Lam Gods' kunnen maken want een steentje gooide roet in het eten. Daar vertel ik morgen meer over.

8 oktober 2021

Reacties

miekequilt zei…
Gent is een heerlijke stad. Er is in het weekend rommelmarkt en die is zó leuk. Kom maar op met je foto's. Ik ga lekker genieten.
Emie zei…
Ben er nog nooit geweest en heb al jaren plannen in die richting. Na jouw foto's klimt Gent op mijn lijstje!
Elizabeth zei…
Prachtig! Ik ben er ooit één keertje geweest, maar dat is tè lang geleden besef ik nu...
KnutzEls zei…
Mooie stad waar je wel tig keer kunt kunt dwalen.
Sjoerd zei…
Ik ben een liefhebber van Brugge, maar Gent is een keurige derde...
In de weer zei…
Prachtige stad, inderdaad.
Wij zijn er ‘n keer naar toe gefietst en er natuurlijk ook gebleven.
Er is zóveel te bekijken.
Een weekend genieten was het vast en zeker voor jullie.
Wij waren er vorig jaar, toen het net even kon/mocht qua corona. De aanleiding van ons bezoek was het boek De Bourgondiërs van Bart van Loo, een behoorlijk deel van dat boek speelt zich af in Gent en het gaat ook over het Lam Gods en de gebroeders van Eyck. Het boek is erg aan te raden maar je kunt ook gratis luisteren naar de podcast van Bart van Loo, het geeft een mooi overzicht van de geschiedenis van meerdere delen van Europa, deze zomer hebben we daarom Dijon bezocht waar de roots liggen van de Bourgondiers. Ik ben benieuwd naar je volgende blog!
Ik ben het met je eens, Gent is heel leuk! Ik was er 5 jaar geleden op koorreis.
Marlou zei…
Ha Marthy,

jaaa... Gent!
Ik ben het helemaal met je eens.
Een prachtstad.
Moet er nodig weer eens naar toe!

Groetjes van Marlou
Margriet zei…
Inderdaad eem prachtige stad, al die mooie panden, kleine straatjes en mooie gevels en die kathedralen. Wij hebben er jaren terug tijdens een weekendje weg met vrienden een stadswandeling gedaan met een gids, maar dat was in een tijd dat ik nog niet blogde, dus al die leuke weetjes die hij vertelde ben ik helaas vergeten.......
Oh wat heerlijk, Gent, daar wil ik ook nog eens heen. Dat wordt dus alvast genieten van wat jij telkens gaat laten zien.
Edward McDunn zei…
Prachtig om te zien hoor, die kleine winkeltjes, spreken mij altijd erg aan.
Lut en Luc zei…
De stad waar ik geboren ben en ongeveer dertig jaar heb gewoond. Waarschijnlijk zijn jullie ook op de Koornmarkt gekomen, met het oude postgebouw. Helemaal boven in het torentje werkte mijn vader. En op het water is de serie van Kapitein Zeppos opgenomen. De aflevering waar de amfibiewagen in het water werd gelaten. De jeugdreeks "Het straalkacheltje" werd ook in Gent opgenomen. Het winkeltje van de tante was in de "Jan Breydelstraat". Ik mis België niet, maar ik heb momenten dat ik Gent mis en het Gentse dialect.
Gent is echt een hele fijne en gezellige stad!!!!